یکی از روشای کمتر هزینه برِ بازاریابی واسه کسب وکارهای کوچیک، بازاریابی ایمیلیه. الان کسب وکارهای کوچیک از وسایل جورواجور بازاریابی ایمیلی مثل هاب اسپات (Hubspot)، میل چیمپ (MailChimp) و پلت فرمای دیگر استفاده می کنن اما بیشتر نتیجه دلخواه رونمی گیرن. آزمایش بازاریابی ایمیلی و مشخص کردن اینکه روش مورد استفاده موثر و نتیجه بخشه، باید بخشی از برنامه بازاریابی شما باشه. به باور ی «دین هنسون» (Dain Hanson) متخصص بازاریابی آنلاین و استراتژیست بازایابی ایمیلی، در بررسی و آزمون تاثیرگذاری باید «میزان کلیک کردن واسه ورود به صفحه مورد نظر» رو در بین همه ایمیلای ارسال شده در نظر بگیرین.
فایده ای نداره که سیل ایمیلا رو روونه صندوق نامه ی مشتریان کنیم، وقتی نمی دونیم اصلا کسی به اونا نگاه می کنه یا نه! اگه به عنوان یک کسب وکار کوچیک به دنبال راهی هستین تا بازدهی بیشتری از بازاریابی ایمیلی داشته باشین، این مطلب رو از دست ندین.

 

هدف مشخص کنین

شما باید بدونین هدف تون از ارسال ایمیل چیه. کسائی که بر میزان باز کردن نامها تاکید زیادی دارن فکر می کنن که موضوع نامه باید مرکز توجه باشه، چون یک موضوع جذاب (طعمه) مشتری رو تشویق به باز کردن نامه می کنه و احتمال کلیک کردن واسه ورود به صفحه مورد نظر رو افزایش می ده. ولی در بیشتر موارد رابطه مناسبی بین موضوع و محتوا وجود نداره پس افراد پس باز کردن ایمیل و دریافتن اینکه خبری از محتوای مورد انتظارشان نیس، صفحه رو می بندند یا حتی ایمیل رو پاک می کنن. در طرف دیگر بعضی وقتا موضوع مبهم و گمراه کننده، حتی با وجود محتوای مناسب و جذاب، باعث می شه مخاطب از نامه ی مورد نظر بگذره بی اینکه نگاهی به محتوا بکنه.
پس باید مخاطبان گروه هدف خود رو بشناسید و به اونا فکر کنین. محتوایی ایجاد کنین که بیشترین ارزش رو به اونا عرضه کنه. همدلی با مخاطبان تون درباره ی نیازها و نگرانیای شون سریع ترین راهِ ایجاد محتوایی باارزش هم واسه مشتریان تون و هم واسه شماس.

موضوع باید سرراست و روشن باشه

بهتره موضوعی که انتخاب می کنین خیلی سرراست به مشتری بگه محتوای ایمیل چیه، توضیح امتیازات و منفعتا با ایجاد احساسات لحظه ای (کنجکاوی، ضرورت، ترس و…) مشتری رو به دنبال کردن ماجرا و فشردن دکمه ی جادویی واسه ورود به صفحه مورد نظر تشویق می کنه. این کار ممکنه تعداد دفعاتی رو که ایمیلا باز می شن، کاهش بده؛ ولی در مقابل تعداد کلیکای باعث ورود رو در بین ایمیلای باز شده افزایش می ده. به نظرتون کدوم مهم تره: باز کردن ایمیلای بیشتر درحالی که بی خونده شدن آزاد می شن؟ یا کلیکای بیشتر که مشتری رو به اصل ماجرا هدایت می کنن؟ بازاریابای حرفه ای به اصل ماجرا اهمیت بیشتری میدن.

مطلب مشابه :  تغذیه ارگانیک



از پیاما و لینکایی که مشتری رو مجبور به اقدام کنه استفاده کنین

متن ایمیل باید قاطع باشه، مستقیما با مشتری هدف شما صحبت کنه و بی حاشیه رفتن امتیازات کلیک کردن رو بگه. مثلا «در خرید بعدی ۲۵ درصد تخفیف بگیرین» یک امتیاز روشن و شفافه، یا «همه جورابا شامل ۲۵ درصد تخفیف هستن، فقط همین امروز!» که حساسیت زمان رو هم داره و حس ضرورت رو به مشتری القا می کنه. حس اضطرار و سود بردن ی حس کنجاوی، بی دودلی مشتری رو مجبور به کلیک کردن می کنه. اشاره به انتخابای مهم دیگر حس کنجکاوی رو تحریک و مشتری رو به همون سمتی که شما می خواید، یعنی سایت کسب وکارتان، هدایت می کنه.

یک فهرست مشخص و انتخاب از دریافت کنندگان تهیه کنین

واسه این کار باید بخشای مختلف بازار رو هدف بگیرین و تغییرات اونا رو بررسی کنین و زیر نظر بگیرین. اضافه کردن این موارد به وسیله بازاریابی ایمیلی و نرم افزار تجارت الکترونیک کسب وکارتان، فرق زیادی ایجاد می کنه. ارسال ایمیل به انبوه مشتریان با این باور که آخرش یکی از پیشنهادهای شما نظر اونا رو جلب می کنه، کار بیهوده ایه. مثلا پیشنهادهای مربوط به یک محصول خاص رو تنها واسه کسائی بفرستید که پیش از این اون محصول رو خریده ان، اونو بررسی یا به اون اعلام علاقه مندی کردن.



ارسال آزمایشی رو فراموش نکنین

پیش از ارسال گسترده، آزمایش کنین. واسه یک یا دو زمینه ای که به نظرتون نتیجه خوبی به همراه دارن، ایمیل تهیه کنین و واسه یک گروه ۵۰ نفره بفرستید. بعد شاخصا و معیارها رو آزمایش کنین تا مشخص شه کدوم یک به نتیجه بهتری رسیدن. با این کار امکان بررسی و بهبود موضوع، محتوا و پیامای تشویق کننده تون رو دارین.

مطلب مشابه :  تفکر خلاق آموختنیه؟

میزان کلیکای مفید رو بررسی کنین

نسبت کلیکای هدایت شونده به صفحه اصلی رو به ایمیلای ارسالی (نسبت باز کردن صفحه به ارسال) بررسی کنین. اگه طبق ی بخشای بازار فهرست مناسبت و موثری داشته باشین، به احتمال زیاد نسبت «باز کردن صفحه به ارسال» شما بالا هستش. روش موفق به نوع صنعت و پویش تبلیغاتی شما بستگی داره. بهتره به جای الگوبرداری از بقیه، وضعیت الان تون رو مشخص کنین و رشد ۵ درصدی رو با استفاده از بهترین وسیله ها و روش ها هدف بگیرین.

«باز کردنِ صفحه به ارسال» رو نسبت به «تعداد اقداما» بررسی کنین

وسایل بازاریابی ایمیلی معمولا امکان گزارش گیری دارن؛ اما همه اونا امکان محاسبه شاخصِ تعداد کلیکای باعث اقدام (به سفارش یا خرید) رو نسبت به ورود به صفحه ندارن. اگه پلت فرم مورد استفاده ی شما این امکان رو نداره بهتره خودتون «نسبت باز کردنِ صفحه به ارسال به اقدام» رو محاسبه کنین.



میزان موفقیت تون از راه بازاریابی ایمیلی رو آزمایش کنین

اگه «نسبت باز کردنِ صفحه به ارسال به اقدام» از «نسبت باز کردنِ صفحه به ارسال» بزرگتر باشه می تونین بگید موفق بودین. این یعنی بیشتر کسائی که ایمیلاتون رو باز کردن اقدام به سفارش یا خرید کردن. می تونین واسه بررسی کارکرد سایت تون از وسیله بررسی گر گوگل، گوگل آنالیتیکز کمک بگیرین، این وسیله اگه به درستی استفاده شه کمک مؤثری به شما می کنه. اما کار با اون واسه تازه کارا کمی پیچیده و وقت گیره. میل چیمپ که یک پلت فرم بازاریابی ایمیله، بین انواع جورواجور خریدای الکترونیکی رابطه برقرار و گزارشای اونا رو ذخیره می کنه و وسیله سودمندی واسه کارآفرین هاس.
فراموش نکنین که هیچ یک از برنامه های بازاریابی مثل بازاریابی ایمیلی نباید بی آزمایش میزان موفقیت اجرا شن.

برگرفته از: forbes.com


دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید