همه ما اسم ورزش پیلاتس رو شنیده ایم، اما ممکنه تنها افراد کمی اطلاعات دقیقی در مورد این ورزش داشته باشن. اگه شمام از اون دسته کسائی هستین که با ورزش پیلاتس آشنایی ندارین، شاید سؤالات زیادی در این باره تو ذهن تون هست . «ورزش پیلاتس دقیقا چیه؟»، «می تونم با کمک این وزرش وزن کم کنم؟»، «ورزش پیلاتس چه فایدهایی داره؟». پس بیایید واسه آشنایی بیشتر با ورزش پیلاتس، این متن رو با هم بخونیم.

در این مقاله قراره در مورد تاریخچه ورزش پیلاتس صحبت کنیم و پیشنهادای نیکولا گلانویل (Nicola Glanville) رو که یک مربی لاغریه، . اون راه های ایمن انجام ورزش پیلاتس رو ارائه می ده و حرکتای مفید رو هم به شما معرفی می کنه.

 



ورزش پیلاتس چیه؟

پیلاتس ورزشیه که روی استفاده ی با هم از ذهن و جسم تمرکز می کنه تا به بهترین کارکرد خود برسن. ورزش پیلاتس یه سری از حرکاتیه که از جاذبه، وزن بدن و دستگاه های مخصوص در جهت افزایش مقاومت و توان تون کمک میگیره تا ماهیچه های اثبات کننده ی بدن ورزیده و قوی شن. رابطه بین ذهن و بدن در این ورزش خیلی مهمه. ورزش پیلاتس به ذهن تون کمک می کنه تا سطح مشخصی از آگاهی رو در مورد روش حرکتای بدن خود داشته باشه. با انجام این تمرینا می تونین حرکات خود رو کنترل و تکنیک تون رو هم تقویت کنین.

تاریخچه ورزش پیلاتس

مخترع این ورزش مردی آلمانی به نام ژوزف پیلاتس (Joseph Pilates) است که در سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۶۷ این ورزش رو اختراع کرده. اون از بچگی نسبت به هم سن و سال هاش ضعیف تر بود، اما یه سری از حرکات رو واسه تقویت خودش طراحی کرد تا این مشکل رو برطرف کنه. با توجه به سایت بنیاد ورزش پیلاتس آقای پیلاتس تنگی نفس، نرمی استخوان و تب روماتیسمی داشته. اون در سال ۱۹۱۲ در انگلستان به عنوان بازیگر سیرک، مشت زن (بوکسور) و مربی دفاع شخصی فعالیت می کرده. اون بعد از این دوره با سربازهای زخمی برگشته از جنگ جهانی اول که به خاطر جراحت شون نمی تونستن راه برن کار می کرد. ورزش پیلاتس طی سالا پیشرفت خیلی کرده، تا جایی که الان به عنوان یک راه خوب واسه بازسازی و ورزیده کردن بدن شناخته می شه.



فواید ورزش پیلاتس

وزرشی واسه تموم اجزای بدن

ورزش پیلاتس تموم اجزای بدن رو به کار میگیره و کاری می کنه که تموم ماهیچها از هم نیرو بگیرن. بدن آدم هم واسه همین منظور طراحی شده و حرکتای ورزش پیلاتس بدن تون رو واسه رقابتای فیزیکی که هرروزه پیش ِ رو دارین، آماده می کنن.

ثبات مرکز بدن و تنظیم وضعیت

طرز نشستن و ایستادنِ بد، مشکلات و دردهای زیادی رو به وجود میارن که تعداد خیلی از مردم رو آزار می ده. سایت سلامت بی بی سی می نویسه: «از هر ۵ نفر فرد بالغ ۴ نفر درد کمر رو تجربه می کنن.» اگه پدر و مادرتان به شما یاد نداده ان که باید صاف بشینین، ورزش پیلاتس واسه شما واجبه. پیلاتس به شما یاد می ده که چه وضعیت و ساختاری واسه هر حرکت و موقعیتی مناسبه و چه جوری باید اونو بکنین. اگه بدن تون رو در موقعیتای درستی قرار بدین و جهت گیری و هماهنگی اجزایش رو تنظیم کنین، قوی تر می شید و می تونین احتمال آسیبایی که ممکنه به خاطر استفاده ی زیاد از یک اندام به وجود بیان رو کاهش بدین.

قوی و تنظیم کردن ماهیچه

ورزش پیلاتس واسه شکل دادن به ماهیچه عالیه. واسه اینکه بهترین نتیجه رو بگیرین باید کمه کم هفته ای دو تا سه بار پیلاتس کار کنین. اگه مقدار زیادی چربی روی ماهیچه های تون جا خوش کرده، باید تمرینای پیلاتس تون رو با یه سری از تمریناتی که بالا برنده ی ضربان قلب هستن، ترکیب کنین تا چربیای تون آب شن. بهتره این کار رو ۵ بار در هفته و به مدت نیم ساعت بکنین.

ورزشایی که پیلاتس و پیاده روی رو ترکیب می کنن واسه سلامتی عالی هستن، اما بدیش اینه پیلاتس یک ورزش کاردیو نیس و آنقدری روی قلب و شش هاتون کار نمی کنه که بتونه احتمال دچار شدن به مریضیای قلبی رو کاهش بده.

افزایش آگاهی بدن

ورزش پیلاتس به شما یاد می ده که چه جوری رابطه ذهن و بدن تون رو بیشتر کنین تا تعادل و جهت گیری بدن بهتر و بیشتر شه. خیلی از کسائی که نیکولا با اونا تمرین کرده بود، فراموش کرده بودن که چه جوری باید از ماهیچه های خود استفاده کنن و زمان واکنش هاشون هم کنه شده بود. بعضی وقتا این ورزش به نظرشون خیلی بی ثمر می اومد، اما وقتی نتیجه کار رو می دیدند خیلی متعجب می شدن. پیلاتس یک راه عالی واسه رابطه با بدنه و به شما کمک می کنه تا از تموم تواناییا و استعدادهای بدن تون استفاده کنین.

مطلب مشابه :  آشنایی با ۵ امتیاز شرکت در یک کار و کاسبی ویکند

بازسازی جراحتا

ژوزف پیلاتس از این ورزش واسه درمان و بازسازی جراحتای سربازان استفاده کرد و الان پیلاتس به عنوان یک روش عالی واسه بازسازی قدرت و کارکرد بعد از جراحت شناخته می شه. چون شدت این ورزش خیلی کم و واسه درمان خیلی مناسبه.

پیلاتس جانشین پیشنهادای پزشکی نمی شه. هر چند پزشکان، فیزیوتراپا و کایروپراکتیکا به دلیل زمان کمی که با شما می گذرونن، نمی تونن پیلاتس رو واسه شما بکننن؛ چون معمولا بیشتر کار به عهده ی خودت شماس و بیشتر وقتا هم به پیشنهاد هاشون عمل نمی کنین. یکی از فواید پیلاتس اینه که روشی منظم واسه کنترل و بهبود توان و قدرت تون ارائه می ده.



ورزش پیلاتس واسه کاهش وزن

ورزش پیلاتس با افزایش سرعت ماهیچه سازی در کاهش وزن به شما کمک می کنه. پس فعالیت ماهیچه هاتون بیشتر می شه و اینطوری کالری بیشتری می سوزونین. بهترین کاری که می تونین واسه لاغری بکنین اینه که تمرینای پیلاتس رو با ۵ جلسه ورزش کاردیوی نیم ساعت ای در هفته ترکیب کنین. پیلاتس علاوه بر ماهیچه سازی بدن تون رو قوی می کنه و شما رو واسه ورزشای شدید دیگری که کالری بیشتری می سوزونن آماده می کنه. پیلاتس به افزایش اعتماد به نفس و کاهش سطح استرس کمک می کنه که هر دوی اینا واسه کاهش وزن مفیدند.

ورزش پیلاتس و کاهش استرس

پیلاتس به شما کمک می کنه که روی حرکت هاتون تمرکز کنین. خیلی وقتا صداهایی تو ذهن مون مشکلاتی که با اونا روبرو هستیم رو مرور می کنن. مثلا همیشه ذهن مون درگیر بدهکاریا و کارهای عقب مونده و مشکلات زندگیه. پیلاتس به شما کمک می کنه تا از شر این صداهای مزاحم آسون شید. ورزش پیلاتس به شما یاد می ده که چه جوری درست نفس بکشین و با این کار استرس تون رو کم کنین.

دیگر رشته های پیلاتس

پیلاتسِ استات

این شاخه روشی جدید در پیلاتسه که در سال ۱۹۸۸ شروع شده. پیلاتس استات به وسیله متخصصین تناسب اندام، بازسازی و اصلاح شده تا قوانین علم ورزش و بازسازی مهرها و ستون فقرات رو به روز کنه. همه افراد می تونن از فواید پیلاتس استات بهره مند شن؛ حتی افراد زخمی و باردار. پیلاتس استات، برند یک شرکت ورزشی هم هست که دستورالعملای خاص خودش رو ارائه می ده و لوازم پیلاتس می فروشه.

پیلاتسِ کنترل بدن

جاناتان بِستر (Jonathan Bester) مدیر مؤسسه ی مراقبتای ورزشی تخصصی بریتانیا می گه: «روش کنترل بدن یه جور پیلاتسه که به طور خاص روی بازسازی تمرکز می کنه و خیلی از پزشکان اونو واسه بیمارانی با انواع جراحات پیشنهاد می کنن. »

پیلاتس کنترل بدن بر ۷ اصل ساخته شده:

  • آرامش
  • برابری
  • تنفس
  • تمرکز: ایجاد یک کمربند قدرت (در این روش ماهیچه های لگنی رو به طرف بالا و ماهیچه های شکمی رو به طرف داخل می کشین تا به یک مرکز قدرت برسین.)
  • هماهنگی
  • حرکتای روان
  • قدرت

تعادل بدن

تعادل بدن یک تمرین جدیده و در خیلی از باشگاها هم آموزش داده می شه. این ورزش با موسیقی انجام می شه و ترکیبی از پیلاتس، یوگا و تایی چی (یک هنر رزمی چینی) است. اگه یک کلاس سرزنده و استایل امروزی می خواید این نوع پیلاتس برایتون عالیه.



لوازم پیلاتس

کلاسای پیلاتس با تشک

تعداد کلاسای پیلاتسی که در اونا از تشک استفاده می شه بیشتر از کلاس هاییه که دستگاه دارن؛ چون به لوازم کمتری نیاز داره. این نوع از پیلاتس روی یک تشک یا کف پوش نرم در سالن انجام می شه. در این کلاسا جاذبه و نیروی وزن تون رو به کار می گیرین تا وضعیت بدن تون رو با قدرت و ایستادگی حفظ کنین. از اون جا که حرکتا و تمرینات پیلاتسِ روی تشک خیلی متوعه، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده و تنها چیزی که واسه انجام اون لازم دارین، تشکه! در بعضی کلاسا از طنابای مقاومت و توپ هم استفاده می شه. این نوع کلاسا واسه تازه کارا عالیه؛ چون می تونن قبل از استفاده از دستگاه های پیچیده مرکز بدن شون رو به سطح خوبی از ثبات برسانند.

مطلب مشابه :  آشنایی با نظام حقوق و دستمزد و جزئیات کامل اون- قسمت 2

کلاسای پیلاتس با دستگاه

ژوزف پیلاتس لوازم ورزشی خودش رو با وصل کردن طناب به تختای بیمارستان درست کرد. الان وسایل مختلفی در بازار وجود دارن که به طوری خاصی واسه پیلاتس طراحی شدن مثلا: کادیلاکا، ریفورمرها، صندلیا و استوانهای مخصوص.

ریفورمر تختیه که یک بستر کشویی داره و تعدادی طناب مقاومت به دو سرش وصل هستن. دستگاه های مختلف، تنوع حرکاتی که می تونین بکنین رو زیاد می کنن و مقاومت و پشتیبانی تون رو هم افزایش میدن.

پیلاتس واسه چه کسائی خوبه؟

همه! چی بهتر از این؟ همه ما به ماهیچه های مرکزی قوی نیاز داریم تا حرکت هامون رو پشتیبانی کنن. ماهیچه های مرکزی همون ماهیچهایی هستن که لگن و استخوان پشتی رو استوار می کنن تا بهترین برابری ایجاد شه. ماهیچه های استوار کننده شامل این عضلات می شن: ماهیچه های شکمی؛ شامل سراسر ماهیچه های شکمی و ماهیچه های وابسته به عضله ی مایل داخلی و خارجی، ماهیچه های کفلی، مالتی فیدوس، ماهیچه های پشتی، ماهیچه ی ذوزنقه ای و سراتوس شکمی. این کار خیلی مهمه، چون اگه این ماهیچها خوب کار کنن طرز نشستن و ایستادن ما هم درست و حرکت مون آسون تر می شه. اگه ماهیچه های استوارکننده ی ما قوی نباشن احتمال مصدومیت مون بیشتر میشه.

واقعا جواب می ده؟

وضعیت هر کدوم از ما متفاوته و فقط یک راه هست که بفهمیم واقعا پیلاتس به دردمون می خوره یا نه: امتحان کردن. باید تمرکز کنین، یاد بگیرین و منظم تمرین کنین تا نتایج رو ببینین و حس کنین. پیلاتس طوری نمو پیدا کرده که بتونه به روزترین علوم ورزشی و بازسازی مهرها رو باهم ترکیب کنه. پس روش دقیقی داره. خیلی از شخصیتای معروف هم گفتن که به خاطر حفظ توانایی و کارایی شون در بهترین وضعیت، از پیلاتس استفاده کردن. بعضی از این شخصیتا عبارتند از:

  • مدونا، خواننده ی ۵۰ ساله
  • سیگورنی ویور، بازیگر
  • پت کش، قهرمون سابق تنیس ویمبلدون
  • شارون استون، بازیگر
  • جولیا رابرتز، بازیگر
  • مایک آترتون، کاپیتان سابق کریکت آمریکا
  • اندرو فلین توف، بازیکن کریکت انگلستان
  • جنیفر آنیستون، بازیگر
  • متیو پینسنت، پارو زن انگلیسی و دارنده ی مدال المپیک
  • کلر رایت، ژیمناست بریتانیایی
  • تایگر وودز، گلف باز حرفه ای آمریکایی
  • ناتالی کاگلن، شناگر آمریکایی که در المپیک آتن ۵ مدال گرفت

پیلاتس و یوگا چه فرقی دارن؟

یوگا و پیلاتس شباهتایی با هم دارن. هر دوی اونا روی استفاده ی با هم از ذهن و جسم تمرکز می کنن و آرامش و الگوهای تنفسی رو به شما یاد میدن. هر چند پیلاتس بیشتر به درمان جسمی توجه می کنه و یوگا به درمانا و آرامش روحی توجه داره. اگه به دنبال بهبود وضعیت آرامش و انعطاف روح تون هستین یوگا به دردتون می خوره. اما اگه می خواید بدن تون رو تنظیم، قوی و بازسازی کنین، پیلاتس انتخاب مناسب تریه.



چه جوری پیلاتس رو شروع کنیم؟

کلاس

راه های زیادی واسه یاد گرفتن ورزش پیلاتس هست. اگه از کلاس استفاده کنین، ورزش رو اصولی یاد می گیرین و دوره ها رو آسون تر دنبال می کنین. تازه یک مربی خوب و کارکُشته هم دارین که اگه جایی به مشکل برخوردید یا به راهنمایی نیاز داشتین، می تونین از اون کمک بگیرین.

مربی خصوصی

می تونین یک مربی خصوصی داشته باشین تا در خونه یا هر جای دیگری به شما آموزش بده که کمی گران تموم می شه. شک نداشته باشین هزینه یک کلاس خصوصی خیلی بیشتری از کلاسای گروهیه.

خودتون مربی خودتون شید

یک عالمه فیلم و کتاب آموزشی در مغازها و اینترنت وجود دارن که می تونین از اونا استفاده کنین. یکی از فواید استفاده از فیلم و کتاب اینه که می تونین در خونه یا هر جای دیگر و حتی روزهای تعطیل هم پیلاتس کار کنین. هر وقت دوست داشتین می تونین تمرین کنین و هر وقت به مشکلی برخوردید خودتون ایراد کارتون رو برطرف کنین.

نیکولا می گه: «خوب کار کنین و یادتون باشه که ورزش واسه هر روز هفته؛ نه فقط واسه تعطیلات.»

برگرفته از: weightlossresources

دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید