سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس (PMS)، می تونه در روابط زناشویی رقابتای زیادی بسازه. بعضی زنان ممکنه علائم پی ام اس رو از وسطای چرخه قاعدگی تا شروع قاعدگی خود تجربه کنن و بعضی دیگر هم هنگام نزدیک شدن به دوره قاعدگی خود علائم شدید پی ام اس رو دارن. در روبرو شدن با علائم پی ام اس همسر خود، باید اونو از نظر جسمی، ذهنی و احساسی حمایت کنین تا رابطه سالم تون حفظ شه. همراه ما باشین تا با نیازای همسرتون در این زمان و کارایی که می تونین واسه بهبود حالش انجام بدین، آشنا شید.

 

  • بیان علاقه به همسر؛ ۲۵ راه عاشقونه بودن
  • ۷ چیزی که هیچوقت نباید درمورد همسرتون به کسی بگید
  • اصول همسرداری واسه آقایان

بخش اول: حمایت جسمی

۱. بعضی مسئولیتای اون در کارهای خونه رو برعهده بگیرین

خیلی از زنانی که پی ام اس رو تجربه می کنن، نشونه های جسمی مثل گرفتگی عضلات شکمی، حالت تهوع، خستگی و یبوست دارن. با کمک کردن به اون در انجام سهم اون از کارهای خونه و به دست گرفتن بعضی از مسئولیتای اون، می تونین به همسرتون در گذر از این مرحله کمک کنین. پی ام اس باعث می شه انجام دادن بعضی کارا مثل بلند کردن اجسام سنگین یا تمیزکاری روزانه ی خونه سخت تر شه. شما می تونین با انجام دادن این کارا، به اون وقت بیشتری واسه استراحت بدین.

  • بهتره قبل از شروع قاعدگی، درباره کارایی که می تونین در این دوره انجام بدین با اون صحبت کنین. اینطوری می تونین در مورد کارا و مسئولیتای که برعهده ی شما هستش، به یک توافق کلی برسین و حمایت خود رو به اون نشون بدین.



۲. آشپزی رو برعهده بگیرین

اگه همسرتون همیشه تموم وعدهای غذایی رو درست می کنه، به اون پیشنهاد بدین در این دوره آشپزی رو به شما بسپارد. مطمئنا از اینکه مجبور نباشه هنگام پی ام اس آشپزی هم بکنه، قدردان شما هستش.

  • می تونین یک برنامه غذایی بریزین و مواد غذایی موردنیاز واسه تموم اعضای خانوده رو از قبل تهیه کنین. با این کار همسرتون رو از نگرانی تهیه ی غذا درمی آورید و براش فرصت استراحت فراهم می کنین.

۳. غذاها و نوشیدنیایی درست کنین که به رفع گرفتگیای عضلانی کمک می کنن

واسه کمک به همسر خود در دوره پی ام اس، می تونین براش غذاهایی آماده کنین که باعث رفع گرفتگیای عضلانی و درد شکمی می شن. ماهی قزل آلا، کرفس و سبزیجات تازه مثل شید و جعفری می تونن به کاهش نا آرومی کمک کنن. شکلات تلخ (کمه کم ۷۰ درصد) می تونه موجب کاهش استرس شه.

  • شما باید از تهیه ی غذاهایی که شامل لبنیات هستن خودداری کنین، چون لبنیات باعث تحریک شکم و ایجاد گرفتگی می شن. از شکر فرآوری شده هم استفاده نکنین، چون غذاهای شیرین می تونن موجب گرفتگی عضلات شن.
    حتما مطمئن شید که همسرتون زیاد آب بخوره و براش دمنوشای گیاهی دم کنین تا به کاهش گرفتگی عضلانی اون کمک کنه. چای سبز و چای رز (گل محمدی) به کاهش درد شکم کمک می کنن. از تهیه قهوه یا غذاهای شامل کافئین خودداری کنین، چراکه کافئین می تونه سطح استرس و استرس رو زیاد کنه.



۴. ناز و نوازشش کنین

پی ام اس می تونه تجربه ناراحت کننده ای واسه زنان باشه، چون بدن شون بیشتر درد داره، پف می کنه و تحت اثر هورمونا قرار میگیره. علائم پی ام اس رو میشه با یک حموم یا ماساژ آرامش داد. به همسرتون توجه کنین، با صحبتا و رفتارتان کاری کنین که احساس زیبایی کنه و به اون آرامش بدین.

مطلب مشابه :  تفکر خلاق آموختنیه؟

  • می تونین شام موردعلاقه اش رو براش درست کنین و درحالی که مشغول تماشای برنامه موردعلاقه خود از تلویزیونه، پاهایش رو ماساژ بدین. اگه ترجیح می ده تنها باشه، محیطی آروم براش فراهم کنین تا تنها باشه.
  • خیلی در مورد رویدادهای اجتماعی صحبت نکنین و یا واسه دورهمیا برنامه نریزید، چون شاید در این دوره خیلی تمایلی به حضور در شلوغی نداره. نیازای اونو درنظر داشته باشین و قبل اینکه بخواهید برنامه های دورهمی با دوستان یا خونواده تون بریزین، حتما با اون مشورت کنین. هیچوقت وقتی حوصله بیرون رفتن از خونه رو نداره، اونو به این کار مجبور نکنین.

۵. با نیازای جنسی اون همراه شید

گرچه بدن زنان در این مورد باهم متفاوته، اما بیشتر زنان در طول پی ام اس به دلیل افزایش هورمونای بدن شون، میل جنسی بیشتری پیدا می کنن. زنان وقتی در دوره پی ام اس خود هستن، بیشتر تمایلات جنسی شدیدتری تجربه می کنن. شما به عنوان شریک زندگی شون، باید بتونین در طول دوره پی ام اس به نیازای جنسی اون جواب بدین.

  • می تونین با همسرتون در مورد نیازای جنسی اون در طول پی ام اس صحبت کنین. شاید همسر شما علاقه مند به رابطه جنسی نباشه و ترجیح بده از نظر جسمی به روشای دیگر حمایت شه، یا ممکنه در طول پی ام اس میل جنسی اون بالاتر برود و در این مورد به حمایت شما نیاز داشته باشه. با صحبت کردن با اون درباره این موضوع، به اون نشون میدید که از اون حمایت می کنین و حاضر هستین نیازای اونو همونجوریکه خودش می خواد جواب بدین.



بخش دوم: حمایت ذهنی و عاطفی

۱. چرخه قاعدگی اونو همراه باهم دنبال کنین

شما و شریک زندگی تون باید همراه با هم چرخه قاعدگی و دوره پی ام اس اونو پیگیری کنین تا هر دو از زمان شروع این دوره آگاه باشین. اینطوری شمام بهتر می تونین خود رو واسه این دوره آماده کنین. با اینکه خیلی از زنان علائم پی ام اس رو از وسطای چرخه قاعدگی خود تجربه می کنن، اما این می تونه در بین زنان فرق داشته باشه. شروع چرخه قاعدگی اونو در تقویمی که هر دوی شما به اون دسترسی دارین علامت بزنین. اینطوری با نگاه کردن به تقویم می تونین تشخیص بدین دوره پی ام اس همسرتون حدودا چه زمانی شروع میشه.

  • اینطوری در این دوره از ماه، می تونین نیازای اونو بهتر برآورده کنین. می تونین از برنامه ریزی واسه دورهمیای خانوادگی یا قرار ملاقاتای کاری در این دوره خودداری کنین و سعی کنین بیشتر در کنار اون بمونین.



۲. در مورد علائم پی ام اس در زنان لطیفه تعریف نکنین

شاید یکی از بهترین کارایی که می تونین واسه همسرتون و حتی واسه خودتون انجام بدین اینه که در مورد علائم پی ام اس اون لطیفه تعریف نکنین و اونو دست نیندازید. هیچوقت از عبارتایی مثل «وقتش رسید» یا «چرا این قدر در این دوره عصبی می شی» استفاده نکنین. این عبارت ها یه جور بی احترامی به شریک زندگی تون هستش و اونو ناراحت می کنه.

  • به یاد داشته باشین که گرچه شما هیچوقت نمی تونین فهمیده باشین داشتن علائم پی ام اس واقعا چه حسی داره، اما این به این معنی نیس که نمی تونین در موردش بخونین و یاد بگیرین. به جای دست انداختن همسرتون در مورد علائم پی ام اس اون، سعی کنین به خاطر حمایت از اونم که شده کمی در این مورد بخونین. مطمئن باشین اون قدردان شما میشه و آرامش بیشتری تجربه می کنن.
مطلب مشابه :  واسه موفقیت باید لذت زندگی کردن رو از یاد ببرم؟

۳. شنونده خوبی باشین

واسه برآورده کردن نیازای همسرتون باید شنونده خوبی باشین. یعنی وقتی درمورد نیازهایش با شما صحبت می کنه، تموم تمرکز و توجه تون رو روی صحبتای اون بذارین و حواس تون رو جمع کنین. با زبون بدن خود نشون بدین دارین به حرف هاش گوش می کنین و کمی هم به سمتش خم شید. وقتی داره صحبت می کنه، حرفش رو قطع نکنین.

  • بعد از گوش دادن به صحبتا و نیازای همسرتون، می تونین خیال اونو آسون کنین که احساساتش رو درک می کنین و حاضر هستین هرطور که خودش می خواد اونا رو برآورده کنین. احساسات اونو قضاوت نکنین. این کار در آخر باعث ناراحتی اون می شه.

۴. جروبحث نکنین

بعضی از زنان قبل از شروع قاعدگی، خستگی، تحریک پذیری و نوسانات ایجاد وخوی زیادی رو تجربه کنن. در این دوره زودرنج تر می شن و سریع تر عصبانیت خود رو نشون میدن. واسه همین سعی کنین توجه همسرتون رو بکنین و با اون جروبحث نکنین.

  • درعوض، هنگامی که باهم اختلاف نظر پیدا می کنین، سعی کنین آرامش خود رو حفظ کنین و با همدیگه صحبت کنین تا به نتیجه ای مشترک برسین. از جنگیدن بر سر مسائل کوچیک و جزئی که خودتون هم می تونین حل شون کنین خودداری کنین.



بخش سوم: شناخت و درک پی ام اس

۱. از نشونه های عادی پی ام اس آگاه باشین

با اینکه زنان معمولا علائم شدیدتر رو در طول دوره پی ام اس خود تجربه می کنن، بعضی وقتا امکان داره که علائم جسمی و عاطفی، در طول چرخه قاعدگی هم خودشون رو نشون بدن. شما باید در مورد علائم عادی پی ام اس بخونین تا بدونین باید مراقب چه چیزی باشین و بهتر بتونین به نیازای همسر خود جواب بده.

  • همسرتون ممکنه قبل از شروع پی ام اس، علائم فیزیکی مثل نفخ شکم، آکنه، حساسیت پستان، درد شکم و خستگی بیشتر از اندازه رو تجربه آروم. ممکنه علائم عاطفی مثل استرس، افسردگی یا تحریک پذیری کلی هم داشته باشه.
  • در طول پی ام اس هم ممکنه علائم جسمی مثل گرفتگی عضلات، تهوع، اسهال، یبوست یا خستگی و علائم عاطفی مثل نوسانات ایجاد وخو، خستگی و تحریک پذیری داشته باشه.



۲. با همسرتون در مورد علائم پی ام اس خاص خودش صحبت کنین

بدن زنان با همدیگه متفاوته، پس ممکنه همسر شما علائم پی ام اس خاص بدن خودش رو تجربه کنه. شما باید از همسرتون در مورد این علائم بپرسید و با اون درباره ی اونا صحبت کنین. با دانستن جزئیات پی ام اس همسرتون، می تونین بهتر اونو در گذر از این دوره حمایت کنین.

۳. حواس تون خیلی و ضعف نشونه های پی ام اس اون باشه

بعضی وقتا علائم پی ام اس می تونن خیلی سخت و شدید شن. بعضی زنان هم ممکنه خیلی عصبی شن، که همین امر اثر منفی بر رابطه اون با اطرافیانش می ذاره. اگه فکر می کنین، علائم پی ام اس همسرتون خارج از کنترله و اثر منفی بر شما و اطرافیانش داره، شاید بد نباشه از اون بخواهید با یک دکتر صحبت کنه.

  • دکتر می تونه به اون کمک کنه تا بهتر از عهده ی علائم عاطفی یا ذهنی این دوره بربیاد. حتی این امکان هست که واسه درمان علائم فیزیکی و دردهای جسمی دوره پی ام اس اون دارو تجویز کنه.



دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید