اکتبر 22, 2020

بازاریابی سبز

مصرف کنندگان سبز: مصرف کنندگان سبز آدمایی هستن که خیلی در مورد محیط طبیعی نگران ان و خرید و رفتارای مصرفی شون رو به خاطر پشتیبانی از محیط از راه خرید کالاهایی که از نظر محیطی سالم ان اصلاح می کنن.

تولید سبز: تولید با بهره گرفتن از فناوری هایی که آلودگی رو محدود و یا حذف می کنن و یا اثرات محیطی سودمندی دارن. حسابداری سبز: روش های حسابداری که تلاش می کنن ارزش پولی واسه سرمایه های اکولوژیک و صدماتی که به جنگل ها وارد می شه رو در نظر .

عوامل خارجی و داخلی که باعث سبز بودن می شن:

از جمله فشارهای خارجی که باعث سبز بودن می شن می توان موارد زیر رو نام برد:

۲-۲-۸-۱- ارضای درخواست مصرف کنندگان: امروزه شرکت ها و سازمان ها مجبورند به خاطر ارضای نیازای مشتریان و عمل به مسئولیت اجتماعی و پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، مسائل مربوط به حفظ محیط زیست رو در فعالیت های خود جای بدن. مثلاً مک دونالد نمونه بارزیه که به خاطر پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان و ارضای درخواست اون ها ترکیب بسته بندی های خود رو عوض کرده.

۲-۲-۸-۲-عکس العمل نسبت به اقدامات رقبا: وقتی که یه شرکت در تولید محصولاتش ملاحظات زیست محیطی رو مورد توجه قرار می دهد، شرکت های دیگه باید روش های هدف دار خود رو در تولید محصولاتشون تغییر بدن و تدابیری رو هم جهت با سبز شدن اتخاذ کنن چون وگرنه سهم بازارشان رو از دست میدن.

۲-۲-۸-۳- دخالت رو به رشد دولت: در کشورای جور واجور دولت ها واسه حفظ محیط زیست سالم از راه های جور واجور استفاده می کنن. مثلاً در آمریکا سازمان محیط زیست قوانینی رو هم جهت با حفظ محیط زیست تدوین کرده

۲-۲-۸-۴- افزایش آلودگی محیط زیست: با در نظر گرفتن آلوده تر شدن محیط زیست، شرکت ها باید واسه جلوگیری از این هم جهت با نهضت سبز و بازاریابی سبز قدم بردارن. آلودگی محیط زیست باعث شده که فشارهای اجتماعی از طرف مصرف کنندگان، هدف های دولت و شرکت ها رو به طرف سبز شدن تغییر جهت بدن (کاتب و هلسن، ۲۰۰۸)[۱]. جامعه در حال پیشرفت و توجه رو به رشد به محیط زیست باعث شده که تعداد بسیار خیلی از شرکت ها به مفاهیم سبز به عنوان منبع اصلی تغییر استراتزیک توجه کنن. علی الخصوص که این گرایش مفاهیم اصلی و پیچیده روش هدف دار و فنّاورانه یه شرکت و خلاقیت در تولیدات اون رو در بر می گیرد (حکاکی & همکاران, ۱۳۸۹). هم اینکه توجه به محیط زیست طی سال های گذشته دریان خریداران زیاد شده و این در حالیه بعضی مشکلات بر سر راه همه گیری روش های تولید و مصرف که بیشتر بر اساس مبانی محیط زیست هستن وجود دارن. پس شرکت ها به طور در حال افزایش به اهمیت مفاهیم بازاریابی سبز پی می برند.

این مطلب را هم بخوانید :  مدیریت : نقش آرم‌های تجاری (لوگو برند) در عملکرد شرکت

خلاقیت

۲-۲-۹- دیدگاه های نظری مربوط به رابطه روش هدف دار بازاریابی سبز با نشون تجاری:

۲-۲-۹-۱- مدیریت هدف دار نشون تجاری:

به گفته سانتوس[۲](۲۰۱۳) مدیران واسه تبدیل به رنده ها به یه منبع مزیت رقابتی واسه شرکت، باید مدیریت هدف دار خود رو براساس عناصری بکنن که شامل (حسنی, ۱۳۹۲):

 

۲-۲-۹-۱-۱- پیشرفت از یه بازاریابی منظم به تصویر نشون تجاری مورد نظر.

۲-۲-۹-۱-۲-برنامه ریزی بلندمدت مدیریت نشون تجاری واسه دست یابی به اهداف بلندمدت.

۲-۲-۹-۱-۳- آزمایش تکامل در تصویر نشون تجاری و ارزش در بازار.

۲-۲-۹-۱-۴-تخصیص منابع اقتصادی و انسانی لازم واسه مدیریت برند.

اقتصادی

۲-۲-۹-۳- بازار گرایی:

بازار گرایی مشخص کننده جنبه های رفتاری فرهنگ و به عنوان رفتار و منابع نامشهود منتهی به تولید علم در نظر گرفته می شه و باعث ایجاد مزیت نسبی می شه. سازمان های بازار گرا که به پیگیری و جواب به نیازای مشتری و تنظیمات در جهت ایجاد ارزش بهتر قدم بر می دارن موفق تر از سازمان های دیگرند. براساس نظر لی[۳](۲۰۰۸) بازار گرایی تحت اثر کارکرد مشتری و کارکرد مالیه بازار گرایی نشون دهنده تلاش شرکت به خاطر افزایش نیازای مشتریان، جواب به اقدامات رقبا و هماهنگی درون کارکردی رو تجربه کنن. تحقیق اُ. کاز[۴](۲۰۰۶) بازار گرایی تا حدی از فرهنگ نوآورانه سازمان جدا شده و مشخص شد فرهنگ سازمان بیشتر تحت اثر کارکرد سازمانه تا بازار گرایی. به نظر ی سورنسن[۵](۲۰۰۹) شرایط محیطی یه شرکت اثر اهمیت نسبی گرایش بازار رو نظریه پردازی می کنه (حسنی, ۱۳۹۲).

این مطلب را هم بخوانید :  درباره : تعـریف یادگیری

۲-۲-۹-۴- برند سازی داخلی:

۲-۲-۹-۴-۱- بهره ورداری از برند گرایی

۲-۲-۹-۴-۲- اجرای فعالیت های تجاری سازی

۲-۲-۹-۴-۳- سرویس دهی همراه هر خرید که از راه تصویر اون نام تجاری به وجود آورده.

نشون تجاری شرکت، نیاز به هماهنگی فعالیت های برن سازی داخلی، به خاطر ارتقا خود و شناسایی کارکنان، تعهد و وفاداری به برند سازی داخلی داره (Khanyapuss, 2010).

 

۲-۲-۹-۵- نوآوری:

امروزه نوآوری یکی از مهم ترین عوامل مهم در بقاء، رشد و رقابت شرکته هم اینکه ادعا شده ه در بلندمدت، نوآوری، تنها راه موثر واسه رقابت در بازاره.. نو بیاری به درجه تازگی ویژگی های محصول، کارکرد و منافع اشاره داره. به نوآوری باید از نظر گاه مشتری و نه فقط از دید شرکت نگاه کرد (حسنی, ۱۳۹۲). هم اینکه نوآوری به این نکته که تا چه حد شرکت آماده پشتیبانی از ایده های جدید، اخبار و پروسه های خلاق و در نتیجه اجناس و فن آوریای جدید اشاره داره. بررسی های گذشته، نشون می دهد که نوآوری اثر بر کارکرد ظرفیت شرکت با گرایش نوآورانه و به دنبال اون افزایش توانایی خود بای برابری با ترجیحات مشتریان دائمی داره. هم اینکه نوآوری اثر مثبت بر سیستم مدیریت برند داره. به نظر هیان ۲۰۱۲[۶] در ادبیات بازاریابی، نوآوری به عنوان تمایل به دنبال کردن موارد جدید و متفاوت تعریف شده.

 

 

 

 

شکل شماره (۲) مدل مفهومی سیستم مدیریت نشون تجاری (BMS)             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: (حسنی, ۱۳۹۲)

[۱] Kateb&Helsen 2008

[۲] santos

[۳] Lee et a al 2008

[۴] O,cass 2006

[۵] Sorensen 2009

[۶] Hyun 2012

92

View all posts by 92 →