در اینکه مصرف میوه ها و صیفی جات واسه حفظ و بهبود سلامتی بدن مفیده شکی وجود نداره. بااین حال سؤال اینه که میوه ها و صیفی جات رو با پوست مصرف کنیم یا پوست شون رو بگیریم؟ پوست کندن میوه ها و صیفی جات معمولا طبق ترجیح، عادت یا تلاشی واسه کاهش روبرو شدن با آفت کش انجام می شه. اما پوست کندن میوه ها و صیفی جات بهترین روش مصرف آنهاست؟

 

  • ویتامینای مورد نیاز خانوما چیه؟
  • ۱۲ ماده طبیعی که پوست شما رو جوون نگه می داره
  • آجیل بوداده سالم تره یا آجیل نپخته؟

پوست میوه ها پر از مواد مغذیه

مواد مغذی خیلی زیادی در انواع میوه ها و صیفی جات هست. با این حال کلا میزان انواع ویتامینا و مواد معدنی و بقیه ترکیبات گیاهیِ مفید، در کالاهایی که با پوست مصرف می شن، بیشتر از موادیه که پوست شون رو جدا می کنیم.

درواقع یک سیب که پوست اون کنده نشده باشه، به میزان ۳۳۲ درصد ویتامین کا (K) بیشتر، ۱۴۲ درصد ویتامین A بیشتر، ۱۱۵ درصد ویتامین سی (C) بیشتر، ۲۰ درصد کلسیم بیشتر و تا ۱۹ درصد پتاسیم بیشتری نسبت به سیب پوست کنده داره.

به طور مثل یک سیب زمینی پخته با پوست، ۱۷۵ درصد ویتامین C بیشتر، ۱۱۵ درصد پتاسیم بیشتر، ۱۱۱ درصد فولات بیشتر و ۱۱۰ درصد منیزیم و فسفر بیشتری نسبت به یک سیب زمینی پوست کنده داره.

پوست صیفی جات هم به طور مشابهی فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری داره. مثلا تا ۳۱ درصد از کل مقدار فیبر موجود در سبزی در پوست اون هست. به همین ترتیب سطح آنتی اکسیدان در پوست میوه تا ۳۲۸ بار نسبت به پالپ میوه (قسمت اصلی میوه) بیشتره.

پس مصرف میوه ها و صیفی جات با پوست می تونه میزان موادمغذی دریافتی شما رو به میزان زیادی زیاد کنه.



پوست میوه ها و احساس سیری

پوست میوه ها و صیفی جات می تونه احساس گرسنگی شما رو کم کنه و به مدت زمان طولانی تری شما رو سیر نگه داره. این موضوع به دلیل فیبر زیادیه که در پوست میوه ها و صیفی جات هست. با اینکه مقدار دقیق فیبر متفاوته، اما میوه ها و صیفی جات تازه قبل اینکه پوست شون کنده شه، حدود یک سوم، فیبر بیشتری دارن.

فیبر روی حرکات کششی معده اثر می ذاره و روند اونو آهسته می کنه. هرچقدر معده سریع تر خالی شه، این سرعت بر هورمونای مربوط به سیری اثر می ذاره و باعث آزاد شدن این هورمونا در بدن می شه.

درواقع تحقیقات نشون می ده که انواعی از فیبرهای موجود در میوه ها و صیفی جات که به عنوان فیبرهای چسبناک شناخته می شن، می تونه به طور ویژه باعث کاهش اشتها شه.

فیبرها به عنوان غذا واسه باکتریای هم زیست روده استفاده می شن. تغذیه ی این باکتریا از فیبر، باعث تولید اسیدچرب زنجیره کوتاه می شه که به تقویت احساس سیری کمک می کنه. خلاصه تحقیقات مختلف نشون می ده که افزایش فیبر دریافتی، احساس سیری رو بیشتر می کنه. ازطرفی تحقیقات بیشتر نشون می ده که رژیم غذایی پرفیبر احساس گرسنگی رو کم می کنه، درنتیجه میزان کالری مصرفی روزانه کاهش پیدا میکنه و به دنبال اون باعث کاهش وزن می شه. پس مصرف میوه ها و صیفی جات با پوست می تونه به کاهش احساس گرسنگی و کاهش وزن شما کمک کنه.

مطلب مشابه :  تلفن های همراه سرطان زا هستن؟



پوست میوه ها و صیفی جات و رابطه اون با پیشگیری از مریضیا

پوست میوه ها و صیفی جات دارای آنتی اکسیدانای مختلفیه. این مواد از ترکیبات مفید گیاهی هستن و خطر دچار شدن به مریضیای مختلف رو کاهش میدن. کار اصلی آنتی اکسیدانا جنگ با مولکولای ناپایداری به نام رادیکالای آزاده. زمانی که میزان رادیکالای آزاد زیاد شه می تونه استرس اکسیداتیو بسازه که در آخر به سلولا آسیب می زنه و خطر دچار شدن به مریضیا رو به طور زیادی افزایش می ده.

محققان باور دارن که آنتی اکسیدانا می تونن در کاهش خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و هم کاهش خطر دچار شدن به انواع خاصی از سرطان مؤثر باشن. آنتی اکسیدانای خاصِ موجود در میوه ها و صیفی جات با کم شدن خطر دچار شدن به مریضیای عصبی مثل فراموشی مرتبطه.

میوه ها و صیفی جات به طور طبیعی پر از آنتی اکسیدان هستن، اما میزان زیادی از این مواد در لایه بیرونی اونا قرار گرفته. تحقیقی نشون می ده که برداشتن پوست هلو می تونه به میزان ۱۳ تا ۴۰ درصد خاصیت آنتی اکسیدانی اونو کاهش بده. در مطالعه دیگری، میزان سطح آنتی اکسیدان در پوست میوه ها و صیفی جات تا ۳۲۸ بار بیشتر از پالپ اونا بود. پس اگه می خواید میزان آنتی اکسیدان دریافتی از میوه ها و صیفی جات رو افزایش بدین، نباید پوست اونا رو جدا کنین.



پوستای بی مصرف

مثلا، پوست آووکادو و طالبی صرف نظر از اینکه پخته یا نپخته مصرف شه، خوردنی به نظر نمی رسند. پوست بقیه میوه ها و صیفی جات مثل آناناس، خربزه، موز، پیاز و ترب به نظر بافت سختی دارن که جویدن و هضم اون سخته. بهتره این پوستا کنده شه.

هر چند پوست بعضی از صیفی جات به نظر خوردنی میاد، اما نباید به شکل نپخته مصرف شه. از این جمله میشه پوست کدو رو مثال زد که بهتره بعد از پختن و زمانی که پوست نرم شد، مصرف شه.

علاوه براین ، مرکبات هم پوست سخت و تلخی دارن که باعث می شه مصرف نپخته اون سخت باشه. بهتره این مواد به شکل طعم دار یا پخته مصرف شن یا خیلی آسون پوست کنده شه.

پوست بعضی از میوه ها و صیفی جات، هر چند که خوردنی هستن، اما ممکنه طعم تلخی داشته باشه یا با لایه ای از جرم یا کثیفی پنهون شده باشه و به سختی تمیز شه. در این مورد ممکنه علاقه ای به خوردن پوست این نوع از میوه ها و صیفی جات نداشته باشین و بهترین راه پوست کندن آنهاست.

مطلب مشابه :  خوراکی ها می تونن حال روحی ما رو بهتر کنن؟ "

ممکنه که پوست آلوده به آفت کشا باشه

آفت کشا معمولا واسه کاهش آسیب به محصول و افزایش بازده اون استفاده می شن. برخلاف باورهای عمومی، آفت کشا می تونن روی میوه ها و صیفی جاتی که به شکل طبیعی رشد کردن، پیدا شه. گرچه بعضی از آفت کشا به درون میوه ها و صیفی جات وارد می شن اما بیشتر اونا در پوست بیرونی باقی می مونه.

شستن سبزیا و میوه ها راه حل خوبی واسه خلاصی از شر آفت کشای باقی مونده و میزان اونو در سطح پوست کم می کنه. با این حال پوست کندن بهترین روش واسه ازبین بردن آفت کش هاییه که به پوست میوه ها و صیفی جات چسبیده ان و جدا نمی شه. مثلا تحقیقات جدید نشون می ده که شستن میوه ها و صیفی جات با آب، به میزان ۴۱ درصد آفت کشای روی اونا رو ازبین می بره، اما با پوست کندن این میزان دو برابر میشه.

واسه افرادی که همیشه از روبرو شدن با آفت کشا نگران هستن، این موضوع دلیل خوبی واسه مصرف بیِ پوستِ میوه ها و صیفی جاته. با این حال خطر مصرف بیشتر از حد آفت کشا درمقایسه با مواد مغذی موجود در پوست خیلی کمتره.

لازم به ذکره که مقدار آفت کشای مجاز در غذاهای تازه خیلی تنظیم می شه. میزان مصرف آفت کشا خیلی با احتیاط تنظیم می شه و مقدار اون خیلی کمتر از میزانیه که می تونه واسه آدم مضر باشه.

میزان سطح آفت کشا ممکنه در ۴ درصد موارد بیشتر از حد مجاز باشه و حتی در این مواقع هم نتایج کمی مبنی بر آسیب به آدم گزارش شده. درنتیجه، هر چند پوست گرفتن میوه ها و صیفی جات نسبت به شستن اونا میزان مصرف آفت کش رو کمتر می کنه، اما این فرق کمتر از چیزیه که درباره ی اون نگران باشین.



پوست کدوم خوراکیا قابل مصرفه؟

در زیر خلاصه ای از نام میوه ها و صیفی جاتی که پوست شون مصرف کردنی و غیرمصرفه، آورده شده:

خوراکیایی که پوست شون غیرقابل مصرفه

  • آووکادو؛
  • مرکبات (گریپ فروت، لیمو، لیمو ترش، پرتقال و غیره)؛
  • میوه های گرمسیری (موز، آناناس، انبه هندی، خربزه ی درختی و غیره)؛
  • سیر؛
  • کدو؛
  • خربزه؛
  • پیاز.

خوراکیایی که پوست شون قابل مصرفه

  • زردآلو؛
  • مارچوبه؛
  • توت؛
  • هویج؛
  • مرکبات (رنده شده یا پخته)؛
  • گیلاس؛
  • خیار؛
  • بادمجان؛
  • انگور؛
  • کیوی؛
  • قارچ؛
  • هویج وحشی؛
  • هلو؛
  • گلابی؛
  • نخودفرنگی؛
  • فلفل؛
  • آلو؛
  • سیب زمینی؛
  • کدو (اگه خوب پخته شه)؛
  • کدو سبز.



دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید