دانشمندان در تلاشند تا به این سوال جواب دن و نتایج یک بررسی کامل آماری جدید که تازگیا در مجله تخصصی British Journal of Nutrition منتشر شده، نشون می ده که اجناس ارگانیک می تونن مواد مغذیِ مهمی رو در غذا افزایش دن.

این تحقیق نشون می ده که لبنیات و گوشتِ ارگانیک، حدود ۵۰ درصد «اسیدهای چرب امگا۳» بیشتری دارن. این افزایش، نتیجه اینه که حیوانات از علفای پر از امگا۳ تغذیه می کنن که این ماده هم درنهایت در لبنیات و گوشت اونا ته نشین می شه. این یافتها طبق داده هاییه که از بیشتر از ۲۰۰ تحقیق به دست اومده. پژوهشی در آمریکا هم به فواید مشابهی اشاره داره.

کریس سیل (Chris Seal)، یکی از طراحان این تحقیق، استاد رشته «تغذیه ی آدم و غذا» در دانشگاه نیوکَسلِ انگلستان، می نویسه: «امگا۳ با کم شدن مریضیای قلبی عروقی، بهبود کارکرد عصبی و بهبود کارکرد سیستم ایمنی پیوند خورده س. پس از نظر ما، امگا۳ واسه تغذیه مهمه.» گوشت و لبنیات ارگانیک، مقدار خیلی کمتری امگا۳ نسبت ماهیایی مثل سالمون داره.



این یافتها بخشی از انبوهِ رو به رشد از شواهدیه که چگونگی اثر روشای کشاورزی رو روی ارزشای غذاییِ خوراکیا مطالعه می کنن.

بررسی کاملِ دیگری که در سال ۲۰۱۴ در مجله British Journal of Nutrition منتشر شده، نشون می ده که اجناس ارگانیک، از هویج و بروکلی گرفته تا سیب و بلوبری (زغال اخته آبی)، به طور قابل توجه ای دارای تجمع بالاتری از «آنتی اکسیدانا» و بقیه ترکیبات شیمیایی هستن که می تونن واسه بدن سودمند باشن. این بررسی شامل داده هایی از بیشتر از ۳۰۰ مطالعه مختلف می شه.

مثلا، اجناس ارگانیک در مقایسه با اجناس سنتی، دارای حدودِ ۵۰ درصد «آنتوسیانین » و «فلاوُنول » بیشتری هستن. آنتوسیانینا، ترکیباتی هستن که در میوه ها و سبزیجاتی مثل بلوبری با رنگای، آبی، قرمز و بنفش هست.

مصرف این ترکیبات، فواید زیادی مثل آثار ضدالتهابی داره. ترکیبات فلاوُنول، که در میوه ها و سبزیجات به زیادی پیدا می شن، هم واسه محافظت از سلولا در مقابل آسیب دیدگی و درنتیجه مقاومت در برابر مریضیا، مؤثر شناخته شدن.

پس چه دلیلی این افزایشِ آنتی اکسیدانا و بقیه ترکیبات سودمند رو در اجناس ارگانیک توضیح می ده؟

سیل می گه: «معمولا، اجناس ارگانیک در خطر سطح بالاتری از استرس و فشار (مثل حمله حشرات) قرار دارن و در واکنش به این فشارها، ترکیباتی واسه جنگ، درونشون شکل میگیره.»

مطلب مشابه :  آشنایی با نکاتی کاربردی واسه موفقیت در بازاریابی ایمیلی

مثلا، اگه آفت هویج روی هویج بنشیند و شروع به جویدن اون کنه، این گیاه چه گزینه هایی پیشِ رو داره؟

اگه هویج به طور سنتی به عمل اومده باشه، از آفت کش واسه جنگ با آفت و حشرات استفاده می شه.

اما در کشاورزی ارگانیک، هویج باید کمی از خودش دفاع کنه. پس طبق گفته سیل، هویج ترکیباتی تولید می کنه که به نام «پلی استیلنا» شناخته می شن و واسه آفت هویج طعم تلخ و ناجوری دارن.



این ترکیبات پلی استیلن همونطور که ممکنه هویج رو از شر آفتای مزاحم خلاص کنه، از بخت خوب، ممکنه باعث خِیر شن و واسه ما هم سودمند باشن.

تحقیقای انجام شده درباره ی حیوانات نشون می ده که ترکیبات پلی استیلن شاید در کاهش التهابات و خطر سرطان نقش دارن، اما مقداری که واسه سلامتی آدم مفیده، هنوز نامشخصه.

هدف تحقیقات الان جواب انگار به این پرسشه، اما پیدا کردن جواب سخته، چون که رژیمای غذایی ما خیلی پیچیده ان و بدن ما شاید همه مواد مغذی ای رو که می خوریم، جذب نکنه. درواقع، کلا، رقابت واقعی، سعی واسه جداسازی و مشخص کردنِ فواید «ریزمغذیا» در رژیم غذایی مونه.

فرق دیگر اجناس ارگانیک و اجناس سنتی در میزان «نیتروژنی» است که گیاه در خطر اون قرار میگیره. اجناس سنتی مقدار ثابتی نیتروژن از کودهای شیمیایی دریافت می کنن. اما در سیستم ارگانیک که حاصل پا شیِ زمین، خیلی تحت اثر کشت تناوبی و جدا سازی ی بقایای محصولاته و خبری از کودهای شیمیایی نیس، معمولا نیتروژن کم تری به گیاه عرضه می شه.

پس، اجناس ارگانیک دیرتر به عمل بین و چیزی که رو دانشمندان «ترکیبات ثانوی گیاه» می گن، بیشتر تولید می کنن و پس شاید وقتی این ترکیبات رو می خوریم، سلامتی بخش باشن.

پژوهشی در مورد گوجه فرنگیا، که در دانشگاه دِیویسِ کالیفرنیا در سال ۲۰۰۸ انجام شده، نشون داده که گوجه فرنگیای ارگانیک، در مقایسه با گوجه فرنگیای سنتی که در مزرعه ی مجاور کشت شدن، دارای تجمعی دوبرابری از یه جور «فلاوُنوییدِ» مفید به نام «کورسِتین» هستن.

بررسی جامعی که در سال ۲۰۱۴ در مجله تخصصی British Journal of Nutrition منتشر شده، به فرقای دیگر اجناس ارگانیک، مثل سطح پایین پسماندِ آفت کشا روی محصول و تجمع کمتر فلز کادمیوم، که به طور طبیعی در خاک رخ می ده هم، اشاره می کنه.

مطلب مشابه :  آشنایی با نکاتی کلیدی درباره صحبت کردن در جمع- قسمت 2

این یافتها، به گفته کارلو لیفِرت (Carlo Leifert)، استاد رشته کشاورزی در نیوکَسل و از دست اندکارانِ یکی از تحقیقای گذشته، ثابت می کنه که خرید و مصرف اجناس ارگانیک، حتما سودمنده. لیفرت در چاپ تازه ای از مقالاتش می نویسه: «رویِ هم رفته، تحقیقای انجام شده روی غلات، گوشت و شیر نشون می ده که مصرف میو ها، سبزیجات، گوشت و لبنیات به طور زیادی مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدانا و اسیدهای چرب امگا۳ رو واسه بدن فراهم می کنه.»

اما هنوزم تردیدهای خیلی باقی می مونن. یان گیوِنز (Ian Givens) استاد تغذیه در دانشگاه ریدینگ می نویسه: «بعیده که اینجور تغییرات کوچیکی به تغذیه یا سلامتی سودی برسانند.» و در شرحی در مورد یافتهای جدید، گیونز اشاره می کنه که نوشیدن شیر ارگانیک به جای شیر معمولی به میزان خیلی کمی، دریافت امگا۳ رو افزایش می ده!



چند سال پیش، تحلیلی به وسیله محققانِ دانشگاه استنفورد منتشر شد که نشون می داد، هیچ مدرکی وجود نداره که نشون بده میو ها و سبزیجات ارگانیک ارزش تغذیه ای بیشتری دارن.

درخششایی از این یافتها در بررسیای آماری جدید هم، هست. با اینکه اجناس ارگانیک سطح آنتی اکسیدان بالاتری دارن، همیشه سطح ویتامین بالاتری ندارن. مثلا، مثل اینکه که سطح «ویتامین E» در اجناس سنتی و ارگانیک خیلی فرقی نداره و حتی سطح «پروتئین» در بعضی اجناس ارگانیک مثل گندم پایین تره.

با نگاهی وسیع تر، خیلی از کارشناسان میگن از دیدگاه سلامتی، چیزی که می خورید بیشتر از ارگانیک بودن و نبودن اون مهمه.

با توجه به اینکه هنوز خیلی از آدما، از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی شون به شکل مؤثر بهره نمی برند، شاید بهتر باشه به جای اونکه نگران ارگانیک بودن یا نبودن مواد غدایی باشیم به سلامتیِ وعدهای غذایی که مصرف می کنیم، بیشتر توجه داشته باشیم.

اما اگه به فواید زیست محیطی کشاورزی ارگانیک علاقه مند باشین، بررسیای انجام شده، دست ِکم درمورد بیشینه کردن آنتی اکسیدانا و ریزمغذیا در غذای تون، به فواید پنهون ی این روش از دید علم تغذیه هم اشاره داره.

برگرفته از: npr.org

دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید