تکامل یادگیری الكترونیکی/پایان نامه در مورد فرایند مدیریت دانش

دانلود پایان نامه

تکامل یادگیری الكترونیکی

با عنایت به موارد گفته شده در خصوص سیر تکوینی یادگیری الکترونیکی می توان ظهور و تکامل این پارادایم آموزشی را از دهه 1980 همزمان با رشد و توسعه میکرو کامپیوترها و گسترش شیوه های آموزشی مبتنی بر وب و شبکه دانست. از اینرو می توان جریان آموزش الکترونیکی را به دو مقطع جدید تقسیم کرد (فرهادی 1384) :

الف : موج اول آموزش الکترونیکی (1999_1994 )

با ظهور پست الکترونیکی ،مرور گرهای وب ، “اچ تی ام ال”، “مدیا پلیرها”و … چهره آموزش مبتنی بر چند رسانه ای ها تغییرات زیادی پیدا کرد .اساسا این نوع آموزش با کمک ابزارهایی چون پست الکترونیک و اینترنت و به صورت آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش مبتنی بر وب با کیفیت پایین و به صورت متناوب انجام می گرفت

ب : موج دوم آموزش الکترونیکی(2005_2000 )

فناوری هایی چون جاوا،کاربرد های وسیع انواع شبکه ها ،خطوط مخابراتی با پهنای باند وسیع و طراحی وب سایتهای پیشرفته انقلابی در عرصه آموزش به وجود آورد و آموزش تحت وب را به آموزش واقعی نزدیکتر ساخت . تعریف و ارائه استاندارد های آموزش الکترونیکی از ویژگی های این دوران به شمار می آید ( شبکه دانش 2004)

 

 

شیوه های آموزش الکترونیکی

روشهای آموزش الکترونیکی را می توان براساس میزان تفاوت آنها با استراتژی های سنتی آموزش دسته بندی نمود. معمولا سیستم های آموزش و یادگیری الکترونیکی در کنار روش هایی نظیر آموزش توسط یک راهنما، مطالعه فردی، استفاده از کتابها و ویدئو و … به عنوان بخش های یک سیستم آموزش مطرح هستند. بهره گیری از این سیستم ها زمانی اتفاق می افتد که سازمان در حال حرکت از سیستم آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی می باشد، این رویکرد نیز آموزش ترکیبی نامیده می شود. آموزش الکترونیکی را می توان به دو دسته عمده تقسیم کرد :

الف: آموزش الکترونیکی همزمان

این آموزش از یک مدل آموزشی استفاده می کند که در آن یک کلاس درس، دوره سخنرانی یا جلساتی با استفاده از اینترنت برگزار می شود. این نوع آموزش الکترونیکی به این دلیل همزمان نامیده می شود که تمامی شرکت کنندپان به طور همزمان حاضر باشند. چندین بسته نرم افزاری خاص برای این منپور وجود دارد که امکان گفتگوی برخط را فراهم آورده است و وایت بردهای الکترونیکی و… را در اختیار کاربر قرار می دهد. این بسته های نرم افزاری، ابزار مشارکت نامیده می شوند. نکته جالب در مورد این بسته های نرم افزاری این است که برخی از آنها امکان ذخیره سازی مطالب ارائه شده جهت استفاده در آینده را فراهم می آورد ، در این صورت این نوع آموزشها در دسته غیر همزمان قرا می گیرند.

ب: آموزش الکترونیکی غیر همزمان

نسخه تحت وب آموزش های مبتنی بر کامپیوتر می باشند که عمدتا از طریق  CD ROM یا شبکه محلی سازمان ارائه می شوند. عمدتا محتوای آموزشی از یک سرور تحت وب ارائه و در هنگام صدور تقاضا به کامپیوتر یادگیرنده ارسال می شوند. بدین ترتیب یادگیرندگان می توانند در هر زمانی که بخواهند دوره های خود را دریافت کنند. معمولا دوره های آموزش به صورت تمام وقت و یا طی ایام هفته در دسترس یادگیرندگان می باشند و در چارچوب اجازه نامه های مناسب و مربوطه از تمام کامپیوترهایی که بر اینترنت یا اینترانت سازمان متصل هستند قابل دسترسی می باشند. یک محتوای آموزشی خوب،تعاملی بوده و به نوعی در آنها ارزشیابی نیز صورت می گیرد، عموما محتوای آموزشی توسط یک سیستم مدیریت آموزش ، مدیریت خواهد شد. ( رحیمی نژاد، 1386)  بخش عمده ای از استانداردهایی که تاکنون در زمینه یادگیری الکترونیکی تدوین شده اند به آموزش های الکترونیکی غیر همزمان مربوط هستند.

دانلود پایان نامه