رژیم موز رژیمی جالب واسه کاهش وزنه. اما نباید تموم امید خود رو به این رژیم ببندیم. با اینکه خواص موز واسه سلامتی و کاهش وزن کم نیستن، اما رژیم موز می تونه باعث ازدست دادن بقیه مواد مغذی شه. رژیمای زودگذر سعی می کنن همیشه ماده غذایی جادویی ای رو معرفی کنن که به کاهش وزن خیلی کمک می کنه. مثلا موز هم در این رژیما استفاده می شه. در این رژیما موز رو با شیر مخلوط می کنن و میگن که شما می تونین هر چقدر دل تون می خواد کالری استفاده کنین. رژیمی که فقط موز در اون مجازه، یا هر نوع رژیم دیگری که فقط روی یک ماده غذایی تمرکز داره، راه خطرناکی واسه کاهش وزنه.

 

  • آشنایی با رژیم پالئو و اثر شگفت انگیز اون بر سلامتی و کاهش وزن
  • راهنمای کامل رژیم دوکان، مراحل و برنامه غذایی اون
  • رژیم کتوژنیک چیه و واسه لاغری و سلامتی موثره؟

موزها و رژیمای زودگذر

سابقه یکی از این رژیما به ده ۲۰ میلادی بازمی شه که دکتر جورج هاروپ اونو معرفی کرد که فقط شامل موز و خامه شیر بود. رژیم دیگری هم اخیرا از ژاپن وارد آمریکا شده. اطلاعات انجمن تغذیه ی آمریکا نشون می ده که رژیم صبحانه ی موز به شما اجازه می ده تا هرچقدر دل تون می خواد واسه صبحانه، ناهار و شام موز استفاده کنین. این رژیمِ برپایه ی موز قوانین محدودکننده ی دیگری هم داره:

دمای مواد غذایی باید به اندازه دمای اتاق باشه و بعد از ساعت ۸ شب هیچ غذایی نمی تونین استفاده کنین. درضمن از اجناس لبنی و دسرها هم نباید استفاده کنین. تنها می تونین آبی با دمای اتاق استفاده کنین.

مطلب مشابه :  آقایان چه جوری باید همسرشان رو هنگام سندرم پیش از قاعدگی حمایت کنن؟

هیچ میوه، سبزی یا ماده غذایی جادویی وجود نداره. کاهش وزن بر این اساسه: مصرف کمتر کالری نسبت به کالری ای که بدن می سوزونه.

واسه دریافت پروتئین می تونین مرغ بی پوست، تخم مرغ و غذاهای دریایی استفاده کنین. مواد غذایی فراوری شده، غلات تصفیه شده و غذایی که شامل شکر و چربی زیادی هستن نباید مصرف شن. چراکه این مواد کالری زیادی دارن.

بین وعدهای رژیم موز

در این رژیم اسنک یا بین وعده ای بین صبحانه و ناهار نداریم، اما اگه خیلی گرسنه هستین می تونین یک میوه تازه استفاده کنین. از میوه های خشک شده و کنسروشده استفاده نکنین. این میوه ها میزان کالری خیلی بیشتری دارن. بعد از ساعت ۳ بعدظهر می تونین یک تکه شکلات تلخ استفاده کنین.



اصول راحت ی رژیم موز

موز شامل مواد مغذی واسه رژیمی سالمه. یک موز متوسط به شما حدود ۱۱۰ کالری انرژی بی چربی، سدیم و کلسترول می ده. همین طور ۳۵ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین B6 و ۱۰ درصد نیاز شما به منیزیم و ویتامین C رو تأمین می کنه.

ازآنجایی که کالری مصرفی شما درنهایت عامل موثر واسه کاهش وزن هستش باید کالری کمتری نسبت به رژیم موز، استفاده کنین. اگه روزی ۲۰ عدد موز مصرف می کنین، به تنهایی از این میوه ۲۰۰۰ کالری انرژی دریافت می کنین. اگه ۱۵ عدد موز و سه لیوان شیر خامه دار استفاده کنین، بازم ۲۰۰۰ کالری در طول روز دریافت می کنین.

رژیم ناسالم

رژیم موز هم به اندازه بقیه رژیما که فقط روی یک ماده غذایی تمرکز دارن یا یک گروه غذایی رو حذف می کنن، غیرکاربردیه. حتی اگه در طول روز مولتی ویتامین استفاده کنین بازم دچار کمبود تعدادی از مواد غذایی می شید.

مطلب مشابه :  آشنایی با نظام حقوق و دستمزد و جزئیات کامل اون

از این رژیما حذر کنین به ویژه اگه ادعا می کنن که در مدت زمان خیلی کوتاهی وزن زیادی رو از دست میدید. شما شاید وزن از دست ندین، اما اگه هم به کمک موز، کلم یا گریپ فروت وزن از دست بدین امکان نداره بتونین اونو به مدت طولانی حفظ کنین.

واسه ثابت نگه داشتن وزن باید بین میزان کالری مصرفی و کالری که می سوزونین تعادل بسازین. کاهش وزن باید به شکل آهسته و پایدار رخ بده. پیشنهاد می شه هفته ای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم بیشتر وزن از دست ندین.



کاهش کالری به کمک رژیم

کاهش کالری به اندازه یک رژیم سالم، نقش اساسی در کاهش وزن داره. یک رژیم غذایی سالم شامل خوراکیایی از تموم گروه های مواد غذاییه و روی مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل، مواد لبنی کم چرب، پروتئینای کم چرب، آجیل و انواع دانه ها تأکید داره. کلینیک پزشکی مایو تأکید می کنه که می تونین هر چند وقت یک بار در رژیم خود تقلب داشته باشین.

دانشگاه پزشکی هاروارد پیشنهاد می کنه که به اندازه ۵۰۰ کالری در طول روز کمتر استفاده کنین و کمه کم نیم ساعت فعالیت ورزشی طی روز داشته باشین تا هفته ای ۵۰۰ گرم وزن کم کنین. رژیم خود رو خراب نکنین و سلامتی خود رو به خطر نیندازید. درضمن زنان باید کمه کم روزانه ۱۲۰۰ کالری و مردها ۱۵۰۰ کالری انرژی دریافت کنن. البته کالری مورد نیاز بدن واسه کاهش، افزایش و ثابت نگه داشتن وزن واسه افراد مختلف، متفاوته.



دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید