دانلود پایان نامه

افزایش تخصص فروشندگان: استفاده از تجارت الکترونیکی سبب افزایش تخصص که در دنیای فیزیکی با محدودیت در آن مواجه هستیم، خواهد شد. به­عنوان مثال یک فروشگاه ارائه­کننده ابزارهای تخصصی که در دنیای واقعی با تعداد محدودی مشتری مواجه است، در فضای سایبری مورد بازدید و توجه میلیون­ها بازدید کننده و علاقه­مند احتمالی قرار خواهد گرفت، بنابراین ضمن توسعه بازار با توسعه امکان گسترش فضاهای تخصصی مواجه خواهیم بود.

سرعت دسترسی به بازار: استفاده از تجارت الکترونیکی فاصله زمانی بین خلق یک ایده و طرح با تجاری سازی آن را از طریق افزایش ارتباطات و زمینه­های همکاری به­شدت کاهش می­دهد.

کاهش هزینه­های ارتباط: با استفاده از شبکه جهانی اینترنت در تجارت الکترونیکی هزینه ارتباط نسبت به کاربرد شبکه اختصاصی به­شدت کاهش می­یابد.

کارایی در تامین و تدارک: به­کارگیری تجارت الکترونیکی امکان افزایش کارایی در خریدهای الکترونیکی را از طریق کاهش هزینه­های تدارکات تا حدود 80درصد یا بیشتر و کاهش قیمت­های خرید بین 5تا 15 درصد و کاهش زمان کار تا حدود 50درصد و بیشتر را فراهم می­آورد.

بهبود ارتباط با مشتری: تجارت الکترونیکی شرکتها و موسسات و بنگاهها را قادر می­سازد تا حتی در صورت وجود واسطه، ارتباط متقابل با مشتری افزایش یابد.این افزایش ارتباط از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری موجب افزایش اعتماد مشتریان به کالاها و خدمات شرکت می­شود.

اطلاعات به­روز بنگاه­ها: با استفاده از محیط وب و در فضای سایبر، اطلاعات شرکت­ها در زمینه فن­آوری، مواد اولیه، فرایند تولید، قیمت­ها و …به صورت روزآمد نگه داشته شده و بدین ترتیب امکان تصمیم­گیری صحیح میسر می­گردد.

سایر مزایا و منافع: علاوه بر منافع مذکور، به­کارگیری تجارت الکترونیکی دارای منافع دیگری شامل افزایش خدمات مشتری، بهبود و افزایش کارایی و بازدهی، افزایش دسترسی به اطلاعات، تسهیل در یافتن شرکای تجاری جدی، ساده­سازی فرایندها،کاهش هزینه­های حمل و نقل، افزایش انعطاف­پذیری تجاری و کاهش کاغذ­بازی خواهد بود (Turban,2010).

2-2-1-2. منافع تجارت الکترونیک برای مشتریان یا مصرف­کنندگان

امکان حضور در همه­جا و همه­وقت: به­کارگیری تجارت الکترونیکی این امکان را برای مصرف­کننده فراهم می­کند تا در تمامی ساعات روز بتواند خریدهای خود را از هر مکانی انجام دهد. لذا در این حالت محدودیت زمان و مکان از میان برداشته می­شود.
دسترسی به کالا و خدمات بیشتر: تجارت الکترونیکی حوزه و قدرت انتخاب مصرف کننده را افزایش داده تا ضمن شناخت فروشندگان بیشتر و به تبع آن کالاها و خدمات متنوع­تری آشنا شده و انتخاب خود را بهینه نمایند.

دسترسی به کالا و خدمات ارزان­تر: با نگرش به اینکه تجارت الکترونیکی امکان مقایسه را برای مصرف­کننده به­صورت بر­خط و در لحظه فراهم می نماید، لذا آنها می­توانند کالا و خدمات مورد نظر خود را با قیمت مناسب­تر و کیفیت بهتر تهیه نمایند.

امکان تحویل به­موقع: در این حالت مصرف­کنندگان قادر خواهند بود تا در هر لحظه به این کالاها دسترسی یافته و آن را به محض خریداری، تحویل بگیرند. ضمن آنکه تحویل سایر کالاها نیز در مدت زمان کمتری امکان­پذیر می­شود.

امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر: مصرف­کنندگان در هر لحظه قادر خواهند بود به حجم عظیمی از اطلاعات کلی و جزئی در مورد کالاها و خدمات مورد نظرشان دسترسی داشته و با دریافت این اطلاعات، خرید خود را با کیفیت مطلوب­تری انجام دهند.

مشارکت در حراجی­ها: تجارت الکترونیکی این امکان را برای مصرف­کنندگان فراهم می­کند که به­صورت مجازی در حراجی­ها شرکت کرده و در برخی مواقع حتی بتوانند کالا را با سایر مصرف­کنندگان تهاتر نمایند.

ایجاد جوامع الکترونیکی: با استفاده از تجارت­الکترونیکی امکان ارتباط بین مصرف­کنندگان جهت تبادل عقاید و ایده­های خود فراهم می­گردد (صفی زاده،1385).

2-2-1-3. منافع تجارت الکترونیکی برای جامعه

کاهش تردد: به­کارگیری تجارت الکترونیکی در جامعه این امکان را فراهم می­آورد تا افراد در محل سکونت خود مشغول به کار شده و لذا حجم تردد جهت انجام امور تجاری و خرید کاهش یافته و به طبع آن از حجم ترافیک کاسته شده و آلودگی محیط زیست و هوا نیز کاهش می­بابد.

افزایش استاندارد زندگی: با توجه به اینکه در محیط تجارت الکترونیکی امکان خرید ارزان­تر کالا و خدمات ممکن می­شود، مصرف­کنندگان می­توانند کالا و خدمات بیشتری را مصرف کرده و بدین ترتیب سطح زندگی مردم  ارتقا می­یابد.

امید برای فقرا: گسترش تجارت الکترونیکی این امکان را برای محرومین از امکانات اجتماعی در نقاط دور از دسترس مهیا می­نماید تا ضمن بهره­مندی از فضای بازارهای الکترونیکی و رفع نیازهای خود با آخرین دستاوردهای بشری، امکان حضور در مبادلات تجاری و سود­آوری نیز برای این قشر محقق گردد. در حال حاضر حجم عظیمی از مردم کشورهای در حال توسعه نظیر هندوستان، مالزی و …با استفاده از دستاوردهای شبکه جهانی اینترنت، موفق به افزایش درآمد سرانه خود شده­اند.

دسترسی بیشتر به خدمات عمومی: خدمات عمومی همچون خدمات بهداشتی، تحصیلات و خدمات اجتماعی با استفاده از کاربرد تجارت الکترونیک با هزینه کمتر و کیفیت بالا­تر به مردم عرضه می­شوند (صفی زاده،1385).

 

دانلود پایان نامه