دانلود پایان نامه

جايگاه صنعت بيمه در اقتصاد

بيمه يك نهاد اقتصادي است كه نقش مهمي در  حيات اقتصادي اجتماعي و سياسي كشورها ايفا مي كند. بيمه از شاخه هاي مهم بخش خدمات به شمار مي رود كه از يك سو موجب ايجاد نوعي تامين و احساس امنيت براي شركت ها و موسسات فعال اقتصادي مي شود و از سوي ديگر بستري مناسب براي سرمايه گذاري در رشته هاي سازگارتر با اهداف توسعه اقتصادي دولت فراهم مي كند.

بازار بيمه داراي نوعي ساختار منحصر به فرد است كه از اجزاي زير تشكيل مي شود:

ـ فروشندگان (شامل شركت هاي بيمه و بيمه گران)؛

ـ خريداران (شامل عموم مردم در بخش صنعت و بازرگاني)؛ و

ـ واسطه ها (شامل كارگزاران بيمه و نمايندگان فروش).

امروزه دنياي نوين تجارت بيمه مجموعه اي پر رقابت است. در اين دنياي نوين عواملي همانند بازار اقتصاد اجتماع و فن آوري به سرعت در حال تغيير هستند و سرعت اين تغييرات نياز به واكنش هاي سريع شركت هاي بيمه را روز افزون كرده است. به دليل حجم عمده تغييرات و نااطميناني به بازار رقابتي آينده، تمامي شركت هاي بيمه ناچار از ارائه خدمات بيشتر با سرعت بالاتر و با هزينه كمتر هستند؛ در اين بازار تنها حيات و حفظ سهم بازار موجود هدف نيست، بلكه توسعه و گسترش بازار بيمه نيز مطرح است.

بنابراين براي دستيابي به اين مهم بسياري از كشورها در تلاش هستند تا با استفاده از تجارت الكترونيكي در صنعت بيمه از مزاياي رقابتي آن بهره گيرند. مزاياي تجارت الكترونيكي بيمه به شرح زير است:

ـ ارائه خدمات بهتر و با كيفيت به مشتريان؛

ـ كاهش سرمايه اوليه مورد نياز؛

ـ سهولت در امر بازاريابي؛

ـ نوآوري و خلاقيت در توليد محصولات؛

ـ ارتباط مستقيم با مشتري و حذف واسطه ها؛

ـ كاهش هزينه مبادلات؛ و

ـ افزايش سرعت دسترسي به اطلاعات(ملکی،1392).

2-3.تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی عبارت است از مبادله ی تجاری بدون استفاده از کاغذ که در آن نوآوری هایی مانند مبادله ی الکترونیکی داده ها، پست الکترونیک و سایر فناوری های مبتنی بر شبکه بکار برده می شود. از دیدگاه OECD [1]تجارت الکترونیکی، خرید و فروش کالاها و خدمات مابین شرکت ها، افراد، دولت ها و سایر بخش های عمومی و خصوصی به طوری که این خرید و فروش از طریق شبکه های رایانه ای هدایت شود[2]، تعریف می شود. همچنین تجارت الکترونیکی، فناوری پردازش و مجموعه ای از عملیات که در زمان مبادله های تجاری به صورت خودکار از طریق شبکه ها و با استفاده از فناوری اطلاعات صورت می پذیرد نیز تعریف شده است[3].

تجارت الکترونیک هم به علت نوپا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد (سوکول[4]، 1995) که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

*تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول و با استفاده از تواناییهای اینترنت است.

* تجارت الکترونیک اصطلاح معادلی برای خرید و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبکه ای است.

*تجارت الکترونیک نوعی از تجارت است که بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها شامل متن، صدا  و تصویر مبتنی باشد. این تجارت فعالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیک کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیک وجوه، مبادله الکترونیک سهام، بارنامه های الکترونیک، طرح های تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، بازاریابی مستقیم و خدمات بعد از فروش را در بر می گیرد (راوری و مقدسی،1386).

[1] – organization for Economic Co – Operation and Development (OECD)

[2] – OECD, 2002

[3] – Hiratsu,2000

[4] – Sokol

دانلود پایان نامه