می 8, 2021

تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان ابتدایی- قسمت ۶

کامل کردنی-کوته پاسخ-انشایی
مشاهده حکایت گونه-مصاحبه غیر سازمان یافته
گزارش

 

 

سنجش عملکردی-سنجش واقعی
سنجش کارپوشه-نمایش
خودسنجی دانش آموز

 

 

طرفداران روش های سنجش اصیل یا جایگزین معتقدند که این روش ها در کلاس درس نه تنها روشی بهتر برای ارزشیابی دانش آموزان فراهم می آورند بلکه آنها انگیزه پیشرفت، مهارت­ های تفکر سطح بالا و بالاخره پیشرفت تحصیلی را افزایش میدهند. در پژوهش حاضر از بین روش های مختلف سنجش جدید، سنجش عملکردی مورد توجه قرار گرفته و در این جا این روش سنجش مورد بررسی قرار می گیرد.
سنجش عملکردی
یک دسته مهم از روش های سنجش اصیل یا جایگزین، سنجش عملکردی نام دارد. سنجش عملکردی به عنوان سنجش­های مستقیم، سنجش های جایگزین، سنجش های اصیل یا واقعی و سنجش های مبتنی بر عملکرد توصیف شده است . از سنجش عملکردی تعریف های مختلفی ارائه شده است. در این به چند تا از این تعریف ها اشاره می شود:
– سنجش عملکردی نوعی از آزمون است که مستلزم نشان دادن فهم و مهارت در زمینه ­های کاربردی، روندی یا باز پاسخ است (بیکر[۲۷]،۱۹۹۳).
– سنجش عملکردی عبارت است از فعالیت­های اندازه ­گیری که از دانش آموزان میخواهند تا مهارت­ هایی شبیه به مهارت­ های مورد نیاز زندگی واقعی از خود نشان دهند (دمبو، ۱۹۹۴).
– سنجش عملکردی به تکالیف، مسایل یا سؤالاتی اشاره دارد که در آنها فرد باید پاسخ خاص خودش را ارائه نماید (ولف، ۱۹۹۴).
– منظور از سنجش عملکردی ایجاد اندازه ­گیری­هایی از پیشرفت تحصیلی دانش آموز است که بر توانایی دانش آموز برای به کارگیری فهم ادراکی و مهارت­ های حل مسئله­اش در موقعیت­های تازه متمرکز است (شیولسون[۲۸]،۱۹۹۳).
سنجش عملکردی یا آزمون­های عملکردی به نوع اصیل و جایگزینی از سنجش اشاره دارند که در آن دانش آموزان از طریق فعالیت در تکالیف دنیای واقعی به طور مستقیم سنجش می شوند. به عبارتی دیگر، در این نوع سنجش، فرایندها یا فرآورده ­های یادگیری دانش آموزان به طور مستقیم سنجش می شود.
در سنجش عملکردی از دانش آموزان خواسته می­ شود تا از طریق خلق کردن، انجام یک فعالیت یا تولید یک فرآورده، دانش، مهارت یا شایستگی خود را به کار گیرند (اگن و کاوچک، ۲۰۰۱؛ مک میلان، ۲۰۰۱). در این نوع سنجش فرض بر این است که یادگیری به بهترین نحو در درون یک بافت یا زمینه واقعی و آشنا برای دانش آموز مورد سنجش واقعی می­ شود. این بافت یا زمینه، همان موقعیت­های زندگی واقعی است که برای دانش آموزان آشنا به نظر می رسد (فردریکسن[۲۹]، ۱۹۸۴،). در واقع فعالیت­هایی نظیر طراحی و اجرای یک آزمایش، حل مسئله، استفاده از یک ابزار، شرکت در کارهای گروهی، تکمیل یک پروژه، ارائه یک سخنرانی، نقاشی یک تصویر، ساخت یک مدل خانه، نوشتن یک نامه، اجرای یک نمایش و… همگی فعالیت­هایی هستند که دانش ­آموزان در بافت و موقعیت زندگی واقعی با آنها روبه­رو می شوند و در سنجش­های عملکردی، فعالیت­ها و عملکردهای دانش آموزان در این نوع تکالیف (تکالیف مربوط به زندگی واقعی) به طور مستقیم مورد سنجش واقع می­ شود.
ویگینز[۳۰] (۱۹۸۹) به عنوان اولین طرفدار استفاده از سنجش جایگزین و یکی از بنیانگذاران این سنجش شناخته شده است. او به جای سنجش جایگزین یا سنجش عملکردی، اصطلاح «اصیل» را مورد استفاده قرار داد. سنجشی که او طرفداری می کرد در گزیده­ای از مقاله کلاسیک خود با عنوان «یک آزمون واقعی» به سمت سنجش اصیل­تر و مناسب­تر (۱۹۸۹) توصیف شده است. ویگینز (۱۹۸۹) در این باره می­گوید:
«من یک پاسخ افراطی پیشنهاد می­دهم، به تعبیری گذشت به ریشه­ها: ما دیدن این واقعیت را که یک آزمون واقعی توانایی ذهنی مستلزم انجام تکالیف عبرت­انگیز است را از دست داه­ادیم. اولاً سنجش­های اصیل، تکرار چالش­ها و استانداردهای عملکردی است که برای نمونه نویسندگان، تجار، دانشمندان، رهبران، طراحان و مورخان با آن مواجهند. این­ها شامل نوشتن مقاله یا گزارش­ها، انجام تحقیقات فردی و گروهی، طراحی پشنهاده نویسی­ها و ماکت­ها، جمع­آوری کار پوشه­ها و… است.
سنجش عملکردی ایده­ جدیدی نیست (پالمر[۳۱]، ۲۰۰۲). کانینگهام (۱۹۹۸) معتقد است که سنجش­های عملکردی به عنوان سنجش­های جدید و تازه­ای شناخته نمی­شوند و آنها قبلاً برای مدت­های طولانی استفاده شده ­اند. وی معتقد است که چهار دلیل باعث تأکید زیاد و گسترش شهرت سنجش­های عملکردی در سال­های اخیر شده است. این دلایل عبارتند از:
۱- نگرانی درباره تأثیر منفی استفاده از آزمون­های استاندارد و در سنجش حداقل شایستگی
۲- نارضایتی از نظریه روان­سنجی موجود که سنجش را عینی فرض می­کرد و بر این اعتقاد داشت که سنجش مستقل از زمینه انجام می­گیرد.
۳- تأثیر روبه رشد مدل ساختن گرایی اجتماعی یادگیری و در نتیجه تغییر تمرکز اصلی سنجش از مسؤلیت پذیری خطیر به سمت دانش آموز.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۴- این باور که هدف عمده مدارس عمومی بهبود عدالت اجتماعی است و مدارس باید تغییرات اجتماعی مثبت را نه فقط برای تعداد معدودی از دانش ­آموزان، بلکه برای همه دانش ­آموزان ایجاد نمایند.
نیکتو[۳۲] (۲۰۰۱؛ به نقل از سیف، ۱۳۸۲) ویژگی­های سنجش های عملکردی را در چهار دسته زیر خلاصه کرده است:
۱- تأکید بر کاربست: یعنی سنجش اینکه دانش آموز، علاوه بر دانستن دانش، میتواند آن را به کار بندد.
۲- تأکید بر سنجش مستقیم: یعنی سنجش هدف آموزشی به صورت مستقیم، به عوض غیر مستقیم.
۳- استفاده از مسایل واقعی: یعنی استفاده از مسایل و موقعیت­هایی که در زندگی واقعی یافت می­شوند یا شبیه به آنها هستند.
۴- ترغیب و تشویق تفکر باز: یعنی هدایت دانش آموزان به پیدا کردن راه حل­های مختلف برای مسایل و تشویق آنان به درگیر شدن با مسایل به طور گروهی و کار کردن بر روی آن­ها برای مدت طولانی (روزها، هفته­ها و ماه­ها)
سنجش فرایند و فرآورده یادگیری
آزمون های عملکردی با فرایند یا شیوه اجرا، فرآورده یا محصول کار و یا ترکیبی از این دو سروکار دارند. ماهیت عملکرد مورد سنجش، مشخص می کند که تاکید بر چه قسمتی باید باشد. بعضی از عملکردها به محصولات یا فرآورده های ملموس و عینی نمی انجامد؛ مانند سخنرانی کردن، نواختن آلات موسیقی یا ورزش پرتاب توپ. این گونه فعالیت ها را باید ضمن انجام دادن سنجش کنیم و لذا با شیوه اجرا یا فرایند عمل سروکار داریم. در بعضی زمینه های عملکردی دیگر، محصول یا فرآورده مورد تاکید است و توجه چندانی به فرایند یا شیوه اجرا نمی شود. در ارزشیابی از مقاله تحقیقی، انشاء، نقاشی، شعر و امثالهم بیشتر فرآورده مورد توجه و ارزشیابی قرار می گیرد. در این مثال ها و مثال های مانند آن ها، با شیوه ای اجرا و روش های مختلفی می توان به نتیجه واحدی دست یافت و لذا آنچه تولید می شود بیشتر اهمیت دارد تا فر آیند تولید آن. در بسیاری موارد، هم فرایند و هم فرآورده هر دو به عنوان جنبه های مهم عملکرد سنجش می شوند. برای مثال، مهارت در عیب یابی و تعمیر یک تلویزیون یا اتومبیل که شامل استفاده از یک شیوه اجرا و تولید یک تلویزیون یا اتومبیل سالم است. در آغاز دوره یادگیری بیشتر شیوه اجرا یا فرایند کار مورد تاکید قرار می گیرد و در مراحل معمولاً پیشرفته تر یادگیری، بر فرآورده یا محصول کار تاکید می شود.(سیف،۱۳۸۴).
از دیدگاه جانسون[۳۳] ( ۲۰۰۹ ) دو جنبه مهم اساس سنجش عملکردی را تشکیل می دهند:
الف) فرآورده: یک شکل فرآورده در سنجش عملکردی، نوشتار یا توصیف، تحلیل یا خلاصه ای انشاء مانند در یک یا چند پاراگراف می باشد، دیگر فرآورده های گسترده پاسخ، شامل مقاله ها، گزارشات آزمایشگاهی، نقاشی ها و فعالیت های رقص را شامل می شود. فرآورده ها همچنین می تواند سوالات کوتاه پاسخی باشند که آزمودنی پاسخهایی در زمینه متن خوانده شده یا حل مسئله ریاضی یا کامل کردن نمودار به طور خلاصه بنویسد.
ب) عملکردها: عملکردها شامل بخش شفاهی و نمایش هاست. این بخش بر روی فرایند تمرکز دارد.، مانند زمانی که یک معلم سیالی خواندن و مهارت های صحبت کردن دانش آموزان را می سنجد(شوندغربی،۱۳۹۰: ۳۰).
عملکردها و فرآورده ها :
در بعضی مواقع، سنجش عملکردی ترکیبی از عملکرد و فرآورده می باشد. به عنوان مثال، از دانش آموزان انتظار می رود که در یک پروژه علمی، با پرورش فرضیه ها، برنامه ریزی، اجرای آزمایش و خلاصه کردن یافته ها عمل نمایند. تمرکز سنجش می تواند بر اجرای آزمایش (عملکرد)، گزارش آزمایشگاهی که نتایج را توصیف می کند (فرآورده) یا هر دو آن ها باشد. به طور مشابه، کار پوشه نوشتاری ممکن است به عنوان یک فرآورده مفهوم بندی شود، بشرطی که ورودیها، فرآورده های نهایی را منعکس نماید. از طرف دیگر می تواند شامل چک نویس هایی باشد که اطلاعات را در مورد عملکردهای نوشتن شامل می شوند که در اینصورت تمرکز کار پوشه را به دربرگرفتن عملکرد و فرآورده تغییر می دهد(سیف ۱۳۸۱ ، به نقل از حسنی و احمدی، ۱۳۸۵).
جانسون ( ۲۰۰۹) بیان می کنند که ما از اصطلاح سنجش عملکردی به عنوان ارزشیابی عملکرد و فرآورده استفاده می کنیم. دسته بندی سنجش فرآورده و عملکرد توسط فیتزپاتریک و مورسیون، اولین بار در سال ۱۹۷۱ پیشنهاد شد که انواع متفاوتی از سنجش عملکردی را در آزمودن های آموزشی، پژوهش و ارزشیابی برنامه ها در بر می گرفت.
ویژگی های سنجش عملکردی:
هرمن[۳۴] و همکاران ( ۱۹۹۲ ) ویژگی های سنجش عملکردی را این گونه عنوان می کنند:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

    • درخواست از دانش آموزان جهت عمل کردن، تولید کردن، خلق کردن یا انجام دادن

 

    • مهارت های حل مسأله و استفاده از سطوح بالای تفکر

 

  • استفاده از آزمون هایی که فعالیت های آموزشی معنی دار را شامل می شوند. مانند: انجام

 

فعالیت های مشابه با فعالیت های دنیای واقعی

 

 

    • نمره گذاری پاسخ ها توسط فرد تصحیح کننده و استفاده از قضاوت کل نگر در نمره دادن

 

  • دادن نقش های جدید به معلمان در آموزش و سنجش

 

نیتکو(۲۰۰۱)، به نقل از سیف ( ۱۳۸۴ ) نیز ویژگی های سنجش عملکردی را در چهار دسته زیر خلاصه کرده است:

 

 

    • تاکید بر کاربست، یعنی سنجش اینکه آیا دانش آموز، علاوه بر دانستن دانش، می تواند آن را به کار بندد.

 

    • تاکید بر سنجش مستقیم، یعنی سنجش هدف آموزشی به صورت مستقیم، به عوض غیرمستقیم

 

  • استفاده از مسائل واقعی، یعنی استفاده از مسائل وموقعیتهایی که در زندگی واقعی یافت می شوند یا

 

شبیه به آن ها هستند.

 

 

  • ترغیب و تشویق تفکر باز، یعنی هدایت دانش آموزان به پیداکردن راه حلهای مختلف برای مسائل و تشویق آنان به درگیرشدن با مسائل به طور گروهی و کارکردن برروی آن ها برای مدتی طولانی.

 

جایگر[۳۵] و همکاران ( ۱۹۹۸ ) در مورد سنجشهای عملکردی، تحت عنوان سنجش های اصیل، این گونه عنوان می کنند: اگر پتانسیل عملکردی دانش آموزان شناخته شود، چنین سنجشهایی باید به اندازه گیری هایی منجر شود که:
۱) به طوررضایت بخشی برای حمایت از انتخاب یا طبقه بندی افراد، یا ارزشیابی انبوهی ازدانش آموزان در سطوح محلی، ایالتی یا ملی پایا باشد.
۲) به طور روا یی استنباطهای مرتبط باپیشرفت تحصیلی، استعدادوقابلیت های عملکردی راکه مورد سنجش قرارمی دهند، حمایت نمایند
۳) به شیوه ای عادلانه وبدون سوگیری توانایی های دانش آموزان رابدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت و یا شرایط اقتصادی مورد سنجش، منعکس نمایند.
عکس مرتبط با اقتصاد
۴) هنگامیکه استانداردهای عملکردی تعیین شد، از طبقه بندی آزمودنی ها به طبقات معطوف به تصمیم گیری ، مانند اعطای گواهینامه وارتقا و یا برچسب زدن به عنوان پایه، شایسته، پیشرفته، حمایت نماید.
مراحل سنجش عملکردی:
پین[۳۶](۲۰۰۳) معتقد است که مراحل انجام سنجش عملکردی شبیه به انجام هر آزمون یا اندازه گیری دیگر است و شامل مراحل زیر می باشد:

 

 

    • تجزیه و تحلیل عملکرد (تکلیف) مورد نظر

 

    • شناسائی عناصر معرف و اساسی برای مشاهده

 

    • انتخاب یک موقعیت شبیه سازی مناسب

 

    • مشخص کردن یک سلسله تکالیفی که این عناصر اساسی را ترکیب کند

 

    • مشخص کردن مواد موردنیاز برای آزمودنی ها جهت انجام تکالیف

 

    • آماده کردن دستورالعمل آزمون برای آزمودنی ها

 

    • ایجاد روش هائی جهت ثبت نتایج اطلاعات جمع آوری شده

 

  • تجزیه و تحلیل پایائی و روائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *