تجارت الکترونیک:”پایان نامه درباره تجارت الکترونیکی”

ژانویه 9, 2019 Off By 92

تقریباً در هر بیست سال ،امکانات تجارت الکترونیکی متناسب با توانایی های تکنولوژی اطلاعاتی آن عصر فراهم آمده است.در حالی که ماشین های خودپرداز و کارت های اعتباری در عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند،در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی داده ها و سیستم بانکی بین المللی فراهم شد.اما در عصر سوم با توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن،تحولی اساسی در این روند ایجاد شده است،به گونه ای که در روند تکاملی تجارت الکترونیکی ،می توان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد.

2-1-5)طبقه بندی تجارت الکترونیکی از دیدگاه های متفاوت

2-1-5-1)طبقه بندی تجارت الکترونیکی با توجه به ماهیت تبادلات

بر اساس تبادلات ،طبقه بندی ذیل از تجارت الکترونیکی ارائه می شود:

  • بنگاه به بنگاه[1] (B2B): امروزه اکثر تبادلات در تجارت الکترونیکی به شکل B2B می باشد.B2B شامل تبادلات سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی و تبادلات بازار الکترونیکی می باشد.ارائه خدمات دولتی به بنگاه ها [2](G2B) نیز در این طبقه بندی قرار دارد.تمام طرفین درگیر در B2B ،کسب و کارها و سازمان ها هستند.امروزه 85% حجم تبادلات تجارت الکترونیکی در حوزه B2B می باشد.(Cunningham,M.S.2001)
  • بنگاه به مشتری[3](B2C): تمامی تبادلات خرده فروشی و خریداران انفرادی در طبقه بندی B2C ،قرار می گیرند.در B2C ،یک طرف سازمان و در طرف دیگر افراد قرار دارند.همچنین ارائه خدمات دولتی به مشتریان و مصرف کنندگان (B2C) در این طبقه بندی قرار دارد.
  • بنگاه به بنگاه به مشتری(B2B2C): در مدل بنگاه به بنگاه به مشتری،شرکت تولیدکننده ، محصولات خود را به مشتریان یک شرکت طرف سوم ارائه می کند.در واقع ، شرکت طرف سوم ،نقش واسطه را ایفا می کند،با این تفاوت که هیچ ارزش افزوده ای به محصول اضافه نکرده و تنها آن محصول را به مشتریان خود عرضه می کند.به عنوان مثال بسیاری از شرکت ها در آمریکا،به مشتریان خود از طریق سرویس دهنده  AOL، اینترنت ارائه می کنند.در این حالت نیازی نیست مشتریان خود به شرکت AOL  هزینه پرداخت کنند،بلکه تمامی هزینه ها توسط خود شرکت ها پرداخت می شود.
  • مشتری به مشتری[4](C2C): در این طبقه ،خریداران و فروشندگان ،افراد می باشند.فروش ماشین و لوازم منزل ،تبلیغ خدمات شخصی در اینترنت و فروش دانش و مهارت ،مثال هایی از C2C هستند.
  • مشتری به بنگاه[5] (C2B): این طبقه شامل افرادی می شود که از اینترنت برای فروش محصولات یا خدمات به سازمان ها و افرادی که در انتظار خرید با قیمت پیشنهادی هستند،استفاده می کنند.شرکت پرایش لاین یک سازمان شناخته شده در حوزه مبادلات C2B می باشد.
  • نظیر به نظیر[6](P2P): فناوری P2P در B2B ، C2C و B2C قابل استفاده است.این فناوری ،امکان اشتراک و استفاده از فایل های الکترونیکی را در یک شبکه فراهم می سازد.به عنوان مثال در C2Cشبکه ای ، افراد می توانند موسیقی ،فیلم ،نرم افزار و دیگر محصولات دیجیتالی را بصورت الکترونیکی مبادله نمایند.
  • موبایل الکترونیکی[7]: در تجارت بی سیم ، فعالیت ها و تبادلات مرتبط با تجارت الکترونیکی بصورت کامل یا نیمه کامل در محیط بی سیم انجام می شوند.به عنوان مثال ،افراد می توانند از تلفن همراه مجهز به اینترنت خود برای انجام کارهای بانکی یا خرید کتاب از سایت آمازون اقدام نمایند.همجنین ممکن است لازم باشد بعضی تبادلات بصورت هدفمند برای افرادی که در موقعیت مکانی و زمانی خاصی قرار دارند،انجام شود.به این گونه مبادلات ،تجارت بر اساس موقعیت نیز گفته می شود.بعضی افراد،موبایل الکترونیکی را مبادلات خارج از منزل یا محل کار می دانند،چه این ارتباط بصورت بی سیم باشد و چه بصورت با سیم .
  • تجارت الکترونیکی درون سازمانی[8]: تمام فعالیت های داخلی سازمان از جمله مبادله محصولات ، خدمات یا اطلاعات در واحدهای مختلف سازمان و یا بین افراد آن سازمان را تجارت الکترونیکی درون سازمانی می گویند.این فعالیت ها شامل فروش محصولات شرکت به کارمندان ،آموزش آنی آنها و فعالیت های کاهش هزینه می شوند. تجارت الکترونیکی درون سازمانی عموماً در شبکه های اینترانت یا پورتال های سازمان انجام می شود.
  • بنگاه به کارکنان[9] (B2E): زیر مجموعه ای از تجارت الکترونیکی درون سازمانی است .به این صورت که سازمان ،خدمات ،محصولات و اطلاعات خود را تنها به بعضی از کارکنان و از طریق الکترونیکی منتقل می کند.در بعضی سازمان ها، بیشتر کارکنان بصورت غیر فیزیکی و الکترونیکی برای سازمان فعالیت می کنند. تجارت الکترونیکی ارائه شده به این افراد ،بنگاه به کارکنان الکترونیکی (B2ME) نامیده می شود.
  • شراکت الکترونیکی[10]: به ارتباط یا شراکت آنی افراد یا سازمان ها ، شراکت الکترونیکی گفته می شود.به عنوان مثال شرکای کسب و کاری در مکان های متفاوت از هم ،یک محصول را به کمک یک دیگر طراحی کرده و در این راه از اشتراک آزمایشگاه و مدیریت موجودی مشترک استفاده می کنند.این الگو هم اکنون در شرکت دل (dell )مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تجارت الکترونیکی غیر کسب و کاری[11]: تعداد زیادی از موسسات غیر کسب و کاری مانند موسسات آموزشی ،سازمان های غیر انتفاعی ،سازمان های مذهبی ،سازمان های اجتماعی و نمایندگی های دولتی از انواع مختلف تجارت الکترونیکی برای کاهش هزینه ها (بطور مثال بهبود خرید)،بهبود عملیات و یا رضایتمندی مشتری استفاده می کنند.
  • آموزش الکترونیکی[12]: در آموزش الکترونیکی ،تمامی قواعد آموزشی بصورت آنی انجام می شود.بیشتر سازمان ها از آموزشی الکترونیکی برای ارتقاء سطح دانش کارکنان خود استفاده می کنند.همچنین دانشگاه های مجازی نیز از این روش برای آموزش دانشجویان خود بهره می برند.
  • بازار به بازار[13](E2E) : یک بازار الکترونیکی عمومی از چندین خریدار و فروشنده تشکیل شده است.با توسعه و رشد بازارهای B2B ، علاقمندی برای پیوستن بازارها به یکدیگر نیز افزایش می یابد.از این رو می توان گفت تجارت الکترونیکی بازار به بازار ، یک سیستم رسمی است که دو یا چند بازار را به یکدیگر پیوند می دهد.
  • دولت الکترونیکی[14]: در دولت الکترونیکی ، هر واحد دولتی به خرید یا فروش محصولات ،خدمات یا اطلاعات ، بصورت آنی، به کسب و کارها (G2B) ،یا به شهروندان عادی (G2C) می پردازد. (توربان و همکاران،2006)

[1]Business to Business

[2]Government to Business

[3]Business to Consumer

[4]Consumer to Consumer

[5]Consumer to Business

[6]Peer to Peer

[7]Mobile Commerce(e-ommerce)

[8]INTRABUSINESS E-COMMERCE

[9]Business to Employees

[10]Collaborative Commerce

[11]Nonbusiness e-commerce

[12]Electronic Learning

[13]Exchange to Exchange

[14]E-government