تکنیک‌های هوشمندی رقابتی:پایان نامه درمورد هوشمندی رقابتی

دانلود پایان نامه

تکنیک‌های هوشمندی رقابتی

  • مدل تحلیل SWOT[1]

روش تجزیه و تحلیل SWOT، مدل تحليلي مختصر و مفيدي است که به شکل نظام يافته هر يک از عوامل قوت وضعف و فرصت‌ها و تهديدها راشناسايي کرده و استراتژي‌هاي متناسب با موقعيت کنوني حرفه مورد بررسي را منعکس مي‌سازد. در اين روش تلاش‌هايي براي تجزيه و تحليل شرايط بيروني و وضعيت دروني شرکت به عمل آمده و بر اساس آن استراتژي مناسب براي بقاي شرکت طراحي مي‌شود. اين مدل مبتني بر رويکرد خط مشي هاروارد طراحي گرديده است. در اين مدل فرصت‌ها و تهديدها نشان دهنده‌ی چالش‌هاي مطلوب و يا نامطلوب عمده‌اي است که در محيط صنعت مورد نظر فرا‌روي شرکت وجود داشته و در مقابل، قوت‌ها و ضعف‌ها (شايستگي‌ها، توانايي‌ها، مهارت‌ها، کمبودها) وضعيت محيط داخلي تشکيلات مورد مطالعه را به نمايش‌ مي‌گذارد(Anita & Hesford, 2007).

نقطه‌ی قوت(S): موردی است که سازمان در صورت انجام یا داشتن آن از امتیاز مثبت و توانایی قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد.

نقطه‌ی ضعف(W): موردی است که سازمان در صورت انجام یا داشتن آن، از امتیاز منفی یا عدم توانایی برخوردار خواهد شد.

نقطه‌ی فرصت(o): پتانسیل نهفته‌ای است که بهره‌گیری از آن سازمان را در جهت مثبت رشد خواهد داد و مزایای قابل ملاحظه‌ای برای سازمان خواهد داشت. به عبارت دیگر، منفعت بالقوه‌ای است که عوامل بالفعل شدنش هنوز به وجود نیامده است.

نقطه‌ی تهدید(T): برعکس فرصت، عاملی است که مانع حرکت رشد و بالندگي سازمان مي‌شود . به عبارت ديگر، ضرر بالقوه اي است كه عوامل بالفعل شدنش هنوز به وجود نيامده است(مقدسی و گرامی، 1391).

پس از اينکه عوامل محيطي (فرصت‌ها و تهديدها) و عوامل دروني (قوت‌ها و ضعف‌ها) شناسايي شده و عوامل کليدي آنها از غير کليدي تميز داده شد، زمان پيشنهاد و انتخاب استراتژي‌ها فرا مي‌رسد(Anita& Hesford,2007).

 

  • مدل رقابتی صنعتی پورتر

يکي از بلوک‌هاي ساخته شده براي هوش رقابتي از طريق درک صنعت مربوطه است. تحليلگر بايد نيروهاي مشتق شده از تغييرات در صنعت را درک کند. يکي از محبوب‌ترين مدل‌ها براي تحليل يک صنعت، مدل پنج نيروي رقابتی پورتر است که به وسيله خبره استراتژي، مايکل پورتر از دانشگاه‌ هاروارد ارائه شده است(Porter,1980).

بر طبق مدل این مدل، پنج نيروي تأثيرگذار بر صنعت وجود دارد.

  1. مشتريان: آن‌ها داراي نيرو در معامله براي قيمت‌هاي کمتر و نيروي اصلي در سازمان هستند.
  2. تأمين کنندگان: تأمين کنندگان ممکن است داراي نيرو براي تحميل قيمت‌ها و انتخاب‌ها بر شرکت باشند.
  3. رقابت جديد: واردشونده‌ هاي جديد به بازار در جهان غير معمول نيستند و ممكن است به عنوان عاملي مهم تشخیص داده شوند.
  4. رقابت موجود: سازمان براي سهم بازار رقابت مي‌کند و در تلاش براي قرار دادن خودش به عنوان يک رهبر است.
  5. جانشین سازی: سهم بازار، يک هدف براي تغيير محصولات قبلي يا استفاده جديد از محصولات جديد بازار می‌باشد.

 

  • مدل شبکه‌ی ارزش

يکي از مشكلات نيروي رقابتي پورتر محدود کردن تحليل به يک صنعت خاص است. يک رويکرد بهتر مي‌تواند نگاه به تعاملات افراد با شرکت و اينکه هر مبادله در محيط کسب و کار چه ارزشي دارد، باشد(به جز محيط کسب و کار). در حقيقت، ما صنعت را برحسب ارتباط بين افراد و گروه‌ها و چگونگي عمل آنها در کسب و کار دوباره تعريف مي‌كنيم. براي مثال، تکميل کنندگان با شرکت‌ها رقابت مي‌کنند و در واقع به کسب و کار کمک مي‌کنند.  بنابراين، تنها فهم نيروهاي رقابتي مهم نيست بلکه فهم نيروهاي مشارکتي در کار نيز مهم مي‌باشد. اين رويکرد تحليلي، مدل شبکه ارزش ناميده مي‌شود(Dennis Lemos & porto,1998).

در شبکه ارزش استراتژی همانند PARTS بیان می‌شود.

بازیکنان( Players): چهار گروه بر چگونگي انجام کسب و کار شما تأثير خواهند گذاشت. مشتريان وتأمين کنندگان در مقابل يکديگر، رقيبان و شريكان در مقابل يکديگر

ارزش افزوده(Adding value): شرکت شما در تعامل با چهار بازيگر اصلي براي ايجاد ارزش است.

قوانین( Rules): همه کسب وکارها از طريق مجموعه‌اي از قوانين و بازيگران کليدي مي‌توانند قوانين را ايجاد کنند.

ترفندها(Tactics): روابط و درک هر بازيگر در چگونگي تعامل آنها با ايجاد ارزش است.

محدوده(Scope): محدوده‌اي که هر بازيگر در درون و بيرون از گروه دارد. اگر يک بازيگر ارتباطي در بيرون از گروه داشته باشد، او مي‌تواند ارزش بيشتري نسبت به بازيگري که با دسترسي محدود است، ایجاد کند.

 

 

 

  • تحلیل چهارجانبه

ظاهر يک رقيب خاص، در مديريت مهم است. اگر چه در بسياري از مواقع، ظاهر رقيبان براي دادن بينش به مديريت در چگونگي پاسخ به استراتژي، با شکست مواجه مي‌شود. فهم اين روابط دروني در دانستن اينکه شرکت در چه موقعيتي نسبت به رقيب قرار دارد، مهم است. يکي از مدل‌هاي رايج براي اينگونه تحليل رقيبان تحليل چهار جانبه ناميده مي‌شود، که توسط مايکل پورتر از دانشگاه هاروارد توسعه داده شده است. مدل داراي چهار جنبه تحليلي است(Flisher & Bensoussan,2002)

  1. چه چيزي از رقيبان مشتق مي‌شود؟ محرک‌ها و ابعاد آن را در سطوح گوناگون پيدا کنيد چنانکه بتوان براي اهداف آينده بينش بدست آورد.
  2. رقيبان چه مي‌کنند و توانايي چه کارهايي را دارند؟
  3. نقاط قوت و ضعف رقبایمان در چيست؟
  4. چه فرضياتي توسط تيم مديريت رقيب ايجاد شده است؟

[1].Strength, weeknesses, opportunity, threatment

دانلود پایان نامه