خدمات موبایل بانک:پایان نامه درمورد استفاده از موبایل بانک

ژانویه 10, 2019 Off By 92

خدمات قابل ارائه در سیستم موبایل بانک

اهم خدمات این سیستم را به ترتیب زیر، می توان برشمرد:

1- امکان دریافت انواع اطلاعات مربوط به حساب مشتری

2- امکان خرید از فروشگاه ها، مراکز خرید و پرداخت هزینه ها در هتل ها

3- مشاهده وضعیت بازار اوراق بهادار و انتقال خرید و فروش آن ها از طریق تلفن همراه اینترنتی

4- خدمات چک و جایگزین آن

5- امکان پرداخت انواع قبوض از طریق تلفن های همراه در قالب موبایل بانک (لایکنن و پاسانن، 2008).

2-2-20 صنعت ارتباطات موبايل داراي 3 مرحله مي باشد:

  • آنالوگ
  • ديجيتال
  • چند رسانه ای

هركدام از اين مراحل به عنوان نسلي از موبايل شناخته شده است. در اينجا به بررسي نسل هاي آن خواهيم پرداخت.

  • نسل اول

این نسل تلفن همراه داراي خصوصيات زير است :

  1. آنالوگ

2 . مدارهاي سوئیچ

3 . صداي ضعیف

4 .قابلیت پایین

5 .عدم وجود تدابیر امنیتی : يكي از نگران يهاي اوليه در رابطه با امنيت در تلفن هاي آنالوگ اين بود كه سيگنال ها رمزنگاري نمي شدند و بنابراين در مسير عبور براحتي قابل گوش دادن بودند. هر چند تلفن هاي آنالوگ هنوزدر آمريكا استفاده مي شوند و تكنولوژي آنها پيشرفت نموده است ولي تحول و دگرگوني منطقي به سمت ديجيتال بوده است.

  • نسل دوم

خصوصيات اين نسل عبارتند از:

1.تکنولوژی های دیجیتال که در تلفن های همراه دیجیتالی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. مدارهای سوئیچ
  2. با بهره گیری از تکنولوژی دیجیتال، قابلیت نمونه گیری صدا به صورت صفر و یک و انتقال آن بر روی شبکه بی سیم برای انتقال به تلفن دیگری از همین نسل و یا تلفن های سنتی که در آنجا به موجهای صوتی تبدیل می شود، در این نسل موجود است.

 

 

  1. انتقال محدود اطلاعات
  2. پشتیبانی داده، فاکس و SMS
  3. امکان بهره گیری از رمزنگاری (با کلید رمز 40 بیتی)
  4. سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل (GSM) استانداردهای دیگر برای نسل دوم می باشد.
  5. سیستم GSM در دامنه فرکانس بین 900-800 مگاهرتز عمل می کند.
  6. می توان خصوصیاتی که از نسل اول به نسل دوم بهبود یافته است را به شرح زیر معرفی نمود:

تلفن دیجیتال

پست صوتی

دریافت پیام های الکترونیکی ساده

  • نسل 5/2

سرويس جهاني رادیو بسته ای را می توان مانند سرويس GSM برای دسترسی به اینترنت در نظر گرفت نسل 5/2 داده ها را با سرعت بالاتري پشتيباني مي كند. ( 171 بيت در ثانيه) همچنين اتصالات دائمي داده‌ها را حفظ مي كند. به اين صورت كه كاربران مي توانند بطور دائم به اينترنت دسترسي داشته و تنها در زمان دريافت و ارسال داده ها هزينه اي را پرداخت خواهند نمود و در حالت معمولي هيچ هزينه اي مربوط به اتصال به اينترنت از كاربران دريافت نمي شود.

براي مرورگرهاي محدود، پست الكترونيكي، ،GPRS سرويس معاملات مالي با استفاده از كارت و غيره در نظر گرفته شده است.

GPRS،  يك پروتكل اينترنتي با امكان سوئیچینگ بسته ها است. اين استاندارد نيز از بسياري از آسيب پذير ي هاي موجود در اينترنت رنج م يبرد. همه خدمات مورد استفاده در اينترنت مانند انتقال فايل، مرورگرهاي وب، گپ هاي دوستانه، پست الكترونيكي، اتصال به يك كامپيوتر از راه دور بر روي شبكه موبايل قابل دسترسي مي باشد.

  • نسل سوم

نسل سوم که با IMT-2000 نیز شناخته شده است، نسل جدیدی از ارتباطات بیسیم  می باشد به دلیل این که سیستم های نسل سوم تکامل یافته سیتم های متفاوت و ناسازگار نسل دوم مانند CDMA، GSM، TDMA می باشند، قابلیت کار و سازگاری با سیستم های مختلف را دارا باشند در اینجا به بعضی از مشخصات این نسل اشاره می کنیم:

1- پهنای باند گسترده

2- مبتنی بر پروتکل بسته ای

3- انتقال متن، صدا بر روی IP، تصاویر ویدئویی، چند رسانه ای با سرعت داده ای حداکثر 2 مگابیت در هر ثانیه در محیط بیسیم و 384 بیت در ثانیه در محیط موبایل (بشارت نیا، 1388).

2-2-21 فرآیند پرداخت سیار

برای پرداخت سیار می توان یک فرآیند 10 مرحله ای در نظر گرفت:

1- ثبت کردن: مصرف کننده نیازمند افتتاح حساب نزد مهیا کننده خدمات پرداخت سیار جهت استفاده از پرداخت سیار می باشد.

2- ارسال درخواست اصلی برای خرید و پرداخت مصرف کنندگان قصد و نیت خود را برای خرید و پرداخت به روش های مختلف (همانند ارسال SMS، ارسال کدهای دو بعدی و . . .) اعلام می نمایند.

3- ارسال درخواست پرداخت: پایگاه واسط تلفن همره درخواست های مصرف کننده را دسته بندی کرده و آن ها را به سیستم پرداخت سیار منتقل می نماید.

4- ارسال درخواست و دریافت تصدیق از مهیا کننده محتوا: بعد از دریافت درخواست، سیستم جزئیاتی را از مهیا کننده محتوا پرس و جو می نماید و مهیا کننده محتوا نیز پاسخ می دهد.

5- درخواست مالی: اگر مهیا کننده محتوا موافق درخواست مصرف کننده باشد، سیستم درخواست مصرف کننده را پردازش اولیه می نماید و درخواست مالی را برای بانک ارسال می نماید.

6- اعتبارسنجی مالی: بانک ها درخواست مالی را بررسی کرده و پاسخ تایید یا عدم تایید را برای سیستم ارسال می نمایند.

7- ارجاع نتیجه پرداخت به مهیا کننده محتوا: بعد از دریافت پاسخ بانک، سیستم پرداخت سیار اطلاعات موفقیت آمیز بودن پرداخت مالی و درخواست تحویل را برای مهیا کننده محتوا ارسال می نماید.

8- تحویل: مهیا کننده محتوای کالای مورد درخواست را برای مصرف کننده می فرستد.

9- ارجاع اعلام نتایج: بعد از دریافت پاسخ از بانک، سیستم پرداخت سیار پاسخ را به پایگاه واسط تلفن همراه منتقل می نماید.

10- ارجاع نتیجه پرداخت به مصرف کننده: پایگاه واسط تلفن همراه پاسخ را به مصرف کننده بر حسب شماره تلفن همراه ایشان منتقل می نماید.

فرآیند تشریح شده در بالا بیانگر یک پرداخت موفق است. هر گاه هر کدام از مراحل، فرآیند فوق مردود شود، سیستم پرداخت سیار پیغام عدم موفقیت را مستقیما برای مصرف کننده ارسال می نماید و فرآیند پرداخت را متوقف می کند (کاشچو و کاسکو، 2003).