در مورد : مفهوم بازاریابی سبز[۱]:

در مورد : مفهوم بازاریابی سبز[۱]:

Off By

 

جدول شماره( ۱-۲) آزمایش نگرای محیطی

 

اقتصاد

راه حل

عامل ۱۹۷۰گرایش محیطی ۱۹۹۰سبز
تأکید مسائل محیطی مسائل اساسی به واسطه سیستم اجتماعی، اقتصادی، فن یا قانون
تمرکز جغرافیایی مسائل محیطی (آلودگی) موضوعات جهانی (گرم شدن کره زمین)
منابع پشتیبان نخبگان فکری (روشنفکران) و حاشیه اجتماعی اونا یه بیان گسترده
کمپین اساسی واسه پیش بینی رشد نمایی بر مبنای پیش بینی های انجام شده در مورد مسائل محیطی آینده استفاده می شه به عنوان مدرکی از افت محیطی جاری استفاده می شه
نگاه های تجاری تجارت یه مسئله س به تجارت به عنوان یه راه حل نگریسته می شه
نگاه های رشد تمایل به رشد صفر تمایل به رشد پایدار
دیدگاه های محیطی تعاملات تجاری روی اثرات منفی فعالیت تجاری محیط تمرکز داره روی رابطه پویا بین کار و کاسبی های، جامعه و محیط تمرکز می کنه.

منبع: (peattie & Charter, 2006)

 

۲-۲-۴- پارادایم بازاریابی سبز:

اول تعریفی از پارادایم و شکل های جور واجور اون رو بیان می کنیم بعداً به تشریح پارادایم بازاریابی سبز می پردازیم. پارادایم مجموعه ای از تفکرات، خیالات و ارزش هاییه که یه بینش از واقعیت رو شکل میدن. بینشی که پایه راهی قرار میگیره که یه جامعه خود رو براساس اون سازماندهی می کنه. پارادایما مجموعه ای از مفروضات و خیالات هستن که طوری حقیقت رو توضیح میدن، حقیقتی که هیچ گاه نمی تونه به طور کامل بیان شه و ما همیشه به احساسی از اون دسترسی داریم (علی احمدی & همکاران, ۱۳۸۲). شکل های جور واجور پاردایم شامل: پارادایم تجویزی و پارادایم توصیفی هست. همونجوریکه از تعریف پارادایم قابل لمس هست می توان گفت رابطه ای بین پارادایم و بازاریابی سبز هست که می توان این گونه بیان داشت، پارادایم بازاریابی سبز به دنبال تغییر باورهای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واسه کاهش ضایعات مضر در جهت حفاظت از محیط زیسته. با ایجاد محصول سبز، طراحی سبز، ترفیع مناسب، اتحاد سبز و قیمت سبز در بهبود نشون تجاری شرکت ها می شه قدم های اساسی برداشت و به حقایقی رسید تا لذت اون ها رو واسه پایداری هرچه بیشتر محیط زیست هم اینکه پیشرفت نشون تجاری رو احساس کرد.

۲-۲-۵- رابطه پارادایم با روش هدف دار بازاریابی:

انتقادهای زیادی به بازاریابی وارد می شه بعضی این انتقادها مناسب و منطقی بوده و خیلی از اون ها هم غیرمنطقی می باشن. تغییر کم کم پارادایم در بازاریابی یا واژه هایی مثل «مسئولیت اجتماعی» و «بازاریابی اجتماعی» نشون دادهاست کاتلر[۳] و لوی[۴] ایده بازاریابی اجتماعی رو در اواخر دهه ۱۹۶۰، طی یه مقاله جنجالی ارائه دادن و در اون بازاریابی رو یه فعالیت اجتماعی گسترده تلقی کردن. کشورای در حال پیشرفت، رویکردهای نوآورانه رو به خاطر ایجاد انگیزه های قوی واسه تغییر جهت آلوده کردن محیط زیست به پاک سازی اون اعمال می کنه از جمله این اقدامات؛ (تندکار, ۱۳۹۰).

  1. جریمه هر واحد آلوده کننده[۵]
  2. تشهیر یا معلوم سازی عمومی[۶]
  • آموزش بنگاه های کوچیک زودبازده (SME)[7]
  1. آموزش همگانی[۸]
  2. خصوصی سازی[۹]

فرصت ها دورنمای اصلی استراتزیا هستن و روش های هدف دار هم واسه موفقیت باید بر فرصت های معتبر و سود ساز متکی باشن این زنجیره پیوندی عمیق و سرنوشت ساز رو ظاهر می سازه یعنی پیوند «پارادایم و استرتژی» (علی احمدی & همکاران, ۱۳۸۲). روش هدف دار بر مبنای اینجور فرصت هایی به چهار دسته تقسیم می شن.

۲-۲-۵-۱- روش هدف دار آگاهانه (بر بنای پارادایم جاری شکل می گیرد)

۲-۲-۵-۲- روش هدف دار خلاقانه (در فضای پارادایم موجود راه حل های روشن رو جستجو می کنه)

۲-۲-۵-۳- روش هدف دار آینده نگر (بر شناخت پارادایم آینده استواره)

۲-۲-۵-۴- روش هدف دار آینده ساز (بر مبنای قانون شکنی و خلق پاردایم جدید شکل می گیرد)

۲-۲-۶- فلسفه بازاریابی:
فلسفه

فلسفه های بازاریابی عواملی هستن که شدیدا فعالیت های بازاریابی رو مورد اثر قرار میدن این عوامل شامل؛ فلسفه تولید، فلسفه محصول، فلسفه فروش، فلسفه بازار و فلسفه بازاریابی اجتماعی (جامعه گرا) می باشن (امیری عقدایی, ۱۳۸۸).

۲-۲-۷- جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف کنندگان:

مصرف سبز تلاش افراد در مواظبت از خود و محیط دورو برشون از راه تصمیمات خرید بوده و نشون گر توجه و نگرانی مصرف کنندگان به محیط زیست به عنوان یه جور مسؤولیت اجتماعیه. ضرورت مطالعه رفتار سبز از اون جهت هست که رویکردهای مصرف سبز منتهی به تغییراتی در انتخاب نوع اجناس مصرفی می شه. که در نتیجه توجه به این روندها از طرف سازمان و بازاریابان اجباری به نظر می رسد. مصرف کنندگان نسبت به محیط زیست و مسائل به وجود اومده توسط اون آگاهی داشته و از جمله نگرانی های فکری اون ها حساب می شه. (حقیقی & خلیل, ۱۳۹۰). به گفته چوپرا (۲۰۰۷)[۱۰] و اتمن (۲۰۰۶)[۱۱] نگرانی در میان مصرف کنندگان در همه ی جهان روبه زیاد شدنه دلایل جهانی نشون می دهد که مردم در محیط و تغییرات رفتاری شون نگران هستن. به دلیل این که بازاریابی سبز رو شد که در مورد رشد بازار پایدار و مسئولیت اجتماعی کالا و خدمات صحبت کنه (صائمیان & زارع پور, ۱۳۸۹). دلایل جهانی شون میده که مردم به دلیل نگرانی درباره محیط زیست رفتارشون رو متناوباً تغییر میدن در نتیجه بازاری رو به رشد واسه خدمات و اجناس معتقد به مسئولیت اجتماعی هست. مشتری گرایی سبز بیشتر با عنوان شکلی از جنبه مثبت اجتماعی رفتار مصرف کننده مورد بحث قرار می گیرد. این مسئله ممکنه به عنوان نوع خاصی از آگاهی اجتماعی یا مسئولیت اجتماعی رفتار مصرف کننده که دیدگاهی محیط گرا رو در بر می گیرد و به خاطر همین مکنه تصمیم خرید متأثر از عوامل محیطی شناخته شه (حکاکی & همکاران, ۱۳۸۹). رشد و پیشرفت رو به رشد بازاریابی سبز به ۵ دلیل کلی بستگی داره: (Polonsky & Mintu-, 1995)

  1. سازمان ها فهمیده ان که بازاریابی محیطی (سبز) وقتیه که می تونه واسه دست یابی به اهداف صورت پذیرد.
  2. سازمان ها اعتقاددارند که وظیفه اخلاقی اون ها اینه که از نظر اجتماعی بیشتر مسئولیت پذیر باشن.
  • دولت ها بر شرکت ها واسه این که مسئولیت پذیر باشن فشار می بیارن.
  1. فعالیت های محیطی رقبا شرکت ها رو مجبور به ایجاد تغییر در فعالیت های بازاریابی محیطی خود می کنه
  2. عوامل هزینه ای در کنار مصرف مواد زائد یا کاهش در به کار گیری مواد، شرکت ها رو مجبور می کنه تا در رفتارشون تغییر بسازن.

به دلیل پیچیدگی اخلاقی و مفهومی رفتار مصرف کننده ای که در مورد محیط زیست خود رو مسئول می دونه و به دلیل فراوون بودن اطلاعات زیست محیطی، مصرف کنندگان جور واجور خیالات متفاوتی از این گونه رفتار دارن ئ پس راه های بسیاری واسه فعال کردن انگیزه ابتدایی اون ها واسه این که مصرف کننده سبز باشن هست.

[۱] Green Mrketing

[۲] Polonsky

[۳] Katler

[۴] levy

[۵] Fine per unit of emission

[۶] Public disclosure

[۷] Training for the SMEs

[۸] Educating the public

[۹] Privatization

[۱۰] Chopra 2007

[۱۱] Otman 2006