مقایسه بهره هوشی و هوش سازمانی (Moghali et al , 2008 :2 ) , (Halal , 1998 :21 )
سازمان | انسان | عملکرد |
هوش سازمانی | بهره هوشی | مقیاس اندازه گیری |
سیستم فناوری سازمانی | سیستم فناوری شخصی | فناوری اطلاعات |
شبکه واحدهای تجاری | شبکه عصبی سلول ها | ساختار |
شبکه واحدهای تجاری | ارزش ها باورهای شخصی | فیلتر موضوعی |
روابط بین سهامداران | روابط اجتماعی | پیوندهای خارجی |
مدیریت دانش | حافظه | ذخیره دانش |
روند استراتژیک | حل مشکلات | شکل گیری استراتژی |
رهبری | ضمیر | مسیر |
عملیات | دیدگاه | راهنمایی |
استراتژی | انتخاب | تصمیم گیری |
سازمان اطلاعات | هویت | سیستم گروهی |
سیاست ها و روندها | سیستم خودکار عصبی | تصمیمات مداوم |
آموزش و فعالیت | تحصیلات و فعالیت | دستیابی به اطلاعات یادگیری یکطرفه |
تغییرات سازمانی | تغییرات شغلی | توسعه سیستم یادگیری دوطرفه |
2-2-17. فرایند هوش سازمانی :
فرایند هوش علیرغم رسالت سازمان های هوشمند شامل مراحل زیر می باشد :
1) جمع آوری : شامل برنامه ریزی برای تلاش های جمعی ، توسعه هدایت ها و ارزیابی و تجزیه و تحلیل نتایج جمعی می باشد. 2) تولید : انباشت داده ها بطور مداوم و مستمر باعث بازنگری و تجزیه و تحلیل و ذخیره برای مراجعات آتی می شود . 3) توزیع: یک بخش حیاتی از فرایند هوش توزیع هوش خام و هوش نهایی شده است (U.S Office,1960 :4-5).
در مدیریت منابع انسانی سرمایه های انسانی سازمان ها ممکن است که هم سو با استراتژی های سازمان باشند. هوش سازمانی می گوید که توانایی ها و مزیت های سازمانی بطور سیستماتیکی مورد استفاده قرار می گیرند. مدیریت منابع انسانی و هوش سازمانی با هم یک ظرفیت سیستماتیکی که نیازمند دستیابی به اهداف استراتژیک می باشدرا به وجود می آورند. (Kesti et al , 2011 :46)