فروشگاه های زنجیره ای-پایان نامه اندازه گیری کیفیت خدمات به مشتریان

دانلود پایان نامه

فروشگاه های زنجیره ای

یک سازمان و فروشگاه زنجیره ای از چندین فروشگاه خرده فروشی تحت مالکیت مشترک و متمرکز تشکیل می شود. برخی از زنجیره ها فقط از تعداد بسیار کمی فروشگاه تشکیل می شوند در حالی که بقیه صدها یا هزارن فروشگاه را تحت پوشش دارند. وظایف و کارکردهای عمده یک فروشگاه زنجیره ای (خرید، تبلیغات، اجاره، …) توسط یک واحد فرماندهی مرکزی یا یک مدیریت مرکزی کنترل می شوند(Melving Morgenstern & Harriet Strongin 1992) .

فروشگاه های زنجیره ای به شبکه ای از خرده فروشیهای کوچک و بزرگ اطلاق می گردند که کالاهای یکسانی را با مالکیت انحصاری ارائه می نمایند[1].

بطور کلی فروشگاه زنجیره ای به یک واحد بزرگ بازرگانی، خدماتی و توزیعی اطلاق می شود که دامنه عملیات خود را در یک  مقیاس فراگیر اقتصادی مبنی بر مدیریت متمرکز و کارامد محقق می نماید. دارا بودن ساختمان مرکزی مدیریت، نظام مدرن انبار و نگهداری و توزیع کالا، تدوین و تبیین راهبردها و راهکارهای علمی و مبتنی بر وظیفه اداری، مالی، سازمانی، پرسنلی و ترسیم و تصور استراتژی قیمت گذاری و بسته بندی و توزیع بهینه، از جمله ویژگیهای فروشگاه های زنجیره ای محسوب می شود.

1-2-5-2- تاریخچه ایجاد فروشگاه های زنجیره ای

تفکر اولیه ایجاد فروشگاه های بزرگ توسط بازرگان فرانسوی آریستید بوسکیو[2] در سال 1852 میلادی با تاسیس فروشگاهی به نام بن مارشه برای فروش اجناس خرازی و پارچه تحقق بافت و این فروشگاه کوچک اساس فروشگاه های بزرگ شد. آنچه فروشگاه بن مارشه را از سایر فروشگاه ها متمایز می ساخت تبعیت از اصول و روشهایی بود که از روشهای معمولی متفاوت بود که برخی از آنها عبارتند از:

  • قیمت کالاها ثابت بود و به منظور سرعت بخشیدن به گردش کالاها، سود کمی در نظر گرفته شده بود.
  • نصب برچسب قیمت که خود عامل تعیین کننده عدم تبعیض بین مشتریان به وسیله فروشندگان بود.
  • بدون اینکه مشتری قصد خرید کالایی را داشته باشد ورود به فروشگاه آزاد بود و می توانست اجناس را بازدید و بررسی نماید.
  • اجناس فروخته شده در صورتی که دست نخورده می ماندند قابل عودت بودند.

با اضافه کردن کالاهای گوناگون در فروشگاه بن مارشه، تحول شکل گرفت. بعد از بوسکیو، شوخارد و هرایو[3] به تقلید از وی در سال 1855 فروشگاه بزرگی به نام لور[4] تاسیس کردند و سپس فروشگاه های پرنتان[5]، کونیاک[6] و سامارتین[7] تاسیس شدند. هدف اصلی، فروش اجناس متنوع در زیر یک سقف و افزایش سود کل بود. در سال 1861 در انگلستان سال تاسیس فروشگاه های بزرگ بود. در سال 1870 فروشگاه هایی مانند هارودس[8]، لوئس[9] و وایت لی[10] قسمت های فروش خود را توسعه دادند. اجناس مختلف از سوی این فروشگاه در یک مکان به فروش می رسیدند. به تدریج بازرگانان دیگر از این افکار پیروی کردند و فروشگاه های مختلفی به این شیوه در کشورهای مختلف ایجاد شد.

آمریکا اولین کشوری بود که به تقلید از فرانسه، فروشگاه استوارت[11] را در نیویورک تاسیسی کرد. این فروشگاه بعدها با فروشگاه ونه میکر[12] ادغام شد که در سال 1861 تاسیس شده بود. سال 1920 زمان پیدایش و شکل گیری فروشگاه های زنجیره ای به نحوری بود که هم اکنون میشناسیم. این فروشگاه ها اولین بار در کشور آلمان تاسیس شدند. در آمریکا، انقلابی در صنعت خرده فروشی در جریان بحران بزرگ اقتصادی 1929 شروع شد که بدون شک تاثیری سرنوشت ساز در تاریخ توزیع کالا داشت و سرآغاز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای متعدد به حساب می آید. در سال 1962 سام والتون اولین فروشگاه وال مارت را افتتاح کرد. در آن زمان هیچکس تصور نمی کرد که این اتفاق سرآغاز شکل گیری بزرگترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای در جهان باشد. والتون، اعتقاد داشت که مشتریان آمریکایی به دنبال فروشگاه های زنجیره ای تخفیفی است و چنانچه کالاهای مصرفی مورد نیاز او با قیمت های نازل و در محیطی آرام و دوستانه ارائه شود، فروشگاه با سیل اشتیاق مشتریان روبرو خواهد شد و گروههای بزرگ مشتریان را به خود جذب خواهد کرد. عقیده والتون صحیح بود. شرکتی که او پایه گذاری کرد اکنون به صورت بزرگترین شبکه زنجیره ای جهان در امده است. در ارزیابی نهایی باید گفت که هزینه های توزیع مواد غذایی در آمریکا در اویل قرن بیستم از حدود 30 درصد به نصف تقلیل یافت که صرفه های ناشی از مقیاس بود.

[1] . معاونت تحقیقات وزارت تعاون، اصول اداره سوپرمارکتها، ص 87

[2] . Aristid Boucicaut

[3] . Chauchard & Herio

[4] . Louver

[5] . Printemrs

[6] . Cognoc

[7] . Samaritaime

[8]. Harrods

[9] . Lewis

[10] . Whiteley

[11] . Steware

[12] . Wanamaker

دانلود پایان نامه