واژه نشون تجاری یکی از پر استفاده ترین واژگان کسب و کارمی باشه. براساس نظر داوید اوجیلو[۱] جمع نامشهود ویژگی های یه محصول: نام، بسته بندی، قیمت، معروفیت و چگونگی ی تبلیغه. واسه درک بهتر تعریف نشون تجاری پنج مورد رو بیان می کنیم:
۲-۲-۱۱-۱-۱- نام تجاری ارزش محصول یا خدمت رو تحکیم کرده و از قیمت ارزش پشتیبانی می کنه.
۲-۲-۱۱-۱-۲- اتصالیه بین سازمان و ذی نفعانش به شکل جفت و جور کردن نشونه ای از ادامه و اعتماد.
۲-۲-۱۱-۱-۳- نتیجه تموم رفتارای سازمان هست.
۲-۲-۱۱-۱-۴- نشون تجاری فقط تو ذهن مردم هست.
۲-۲-۱۱-۱-۵- می تونه منظور (هدف) و راه سازمان رو تعیین کنه.
۲-۲-۱۱-۲- روش هدف دار پیشرفت محصول:
بنگاه های اقتصادی با پیشرفت نشون تجاری خود، روش هدف دار رقابتی خود رو ارتقا داده و از این راه واسه مشتری ارزش و واسه سازمان موفقیت می آفرینند. نشون تجاری نشون دهنده نگاه مشتریه که با زوایای جور واجور می بایست مورد بررسی قرارگرفته و انتخاب شه. بر این پایه، بنگاه ها نیازمند مدلی هستن که بر بنای اون بتونن نشون تجاری خود رو پیشرفت بخشن. (فرامرز, ۱۳۸۹).
۲-۲-۱۱-۳- مدل پیشرفت نشون تجاری:
تمرکز برند سازی در اول بر اجناس فیزیکی بود و بعد بر خدمات هم تسری یافت. مرکز تحقیقات برند ایران واسه اولین بار در کشور به وسیله بخش خصوصی در سال ۱۳۸۷ راه اندزی شد و تلاش داره تا با ایجاد زیرساخت های مناسب، زمینه پیشرفت نشون های تجاری رو در کشور جفت و جور آورد. این مرکز در اولین قدم، مبادرت به ارائه طرح پیشنهادی ارزش گذاری نام و نشون تجاری و اصلاح نظام وثیقه گذاری به رو دریافت تسهیلات از بانک ها و مؤسسات اعتباری کشور به ریاست محترم بانک مرکزی اقدام کرد. که مورد استقبال و پشتیبانی بانک مرکزی قرار گرفت. مرکز تحقیقات برند ایران در دو بخش فعالیت خود رو تعریف کرد (فرامرز, ۱۳۸۹):
۲-۲-۱۱-۳-۱-فعالیت به عنوان اولین کلینیک مشاوره برند.
۲-۲-۱۱-۳-۲-برگزاری جشنواره بین المللی نام و نشون تجاری جمهوری اسلامی ایران.
آزمایش و انتخاب در جشنواره بهترین نام و نشون تجاری در ایران در دو مرحله صورت می پذیرد:
مرحله آزمایش مستندات ۸۰ امتیاز و مرحله ارزش گذاری ۱۲۰ امتیاز.
۲-۲-۱۱-۴- روش آزمایش در مرحله آزمایش مستندات:
به استناد مدل در نظر گرفته شده، آزمایش نام ونشان تجاری در این مرحله بر مبنای ترکیب امتیازات کسب شده از هر چهار مورد زیر صورت می گیرد:
۲-۲-۱۱-۴-۱-اطلاعات نام ونشان تجاری ۱۵امتیاز
۲-۲-۱۱-۴-۲- آموزش و روزآمدی ۱۵امتیاز
۲-۲-۱۱-۴-۳-تحقیق و پیشرفت و نوآوری ۱۵امتیاز
۲-۲-۱۱-۴-۴-مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کننده ۳۵ امتیاز.
مرحله ارزش گذاری به آزمایش نام تجاری براساس معیارهای مطرح شده فوق هست. اطلاعات لازم واسه این مرحله به روش میدونی جمع بیاری و در آخر پس از تعیین امتیازات در این مرحله براساس کل امتیاز بهترین برندا انتخاب و صد برند برتر انتخاب می شن.
۲-۲-۱۱-۵- روش آزمایش در مرحله ارزش گذاری:
در این مرحله امتیازات پایانی براساس مدل در نظر گرفته شده (مدل آکر[۲]) درهریک از چهار مورد زیر تعلق می گیرد:
باخبر شدن از نام و نشون تجاری، تداعی نام و نشون تجاری، معنی نام و نشون تجاری واسه مصرف کنندگان، کیفیت درک مشتری از نام و نشون تجاری، وفاداری به نام نشون تجاری.
۲-۲-۱۱-۶- نهادینه سازی روش هدف دار نشون تجاری:
نهادینه شدن راهبردها یعنی در تموم عملیات روزمره سازمان توجه و آثار اون تسری یابد. فقط از این روش می توان نسبت به اثر راهبردها و برنامه های اجرایی اون بر کارکرد بنگاه ها امیدوار بود. (فرامرز, ۱۳۸۹).
بر این پایه بای پیشرفت نام تجاری می توان به چند نکته توجه لازم داشت:
۲-۲-۱۱-۶-۱-قانون گسترش (پیشرفت) قدرت یه نام تجاری، نسبت برعکس یا گسترش اون.
۲-۲-۱۱-۶-۲-قانون اختصار: وقتی که دامنه تمرکز خود رو محدود می سازید بر قدرت نام تجاری خود می افزایید
۲-۲-۱۱-۶-۳- قانون معروفیت: تولد یه نام تجاری از راه معروفیت و معروفیت اون شکل می گیرد و نه از راه تبلیغات.
۲-۲-۱۱-۶-۴-قانون واژه: واسه تملک ذهن مشتری یه نام تجاری می باست به تلاشی وصف ناپذیر بپردازه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر و جستجو در بین هزاران پایان نامه
در موضوعات جور واجور و دانلود متن کامل اونا
با فرمت ورد به سایت zusa.ir مراجعه کنین
۲-۲-۱۱-۶-۵- قانون طبقه بندی: یه نام تجاری پیشگام، باید طبقه بندی کالای خود رو پیشرفت بخشه.
۲-۲-۱۱-۶-۶-قانون نام: در درازمدت، علامت تجاری چیزی جز یه نام نیس.
۲-۲-۱۱-۶-۷- قانون پیروی: واسه خلق یه طبقه بندی نو، یه نشون تجاری باید از بقیه اسامی تجاری استقبال کنه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر و جستجو در بین هزاران پایان نامه
در موضوعات جور واجور و دانلود متن کامل اونا
با فرمت ورد به سایت zusa.ir مراجعه کنین
۲۲-۱۱-۶-۸- قانون اسم عام (ژنریک): یکی از سریع ترین راه های نبود موفقیت، به کار گیری اسامی عام واسه نام تجاریه.
۲-۲-۱۱-۶-۹-قانون شرکت[۳]: نام تجاری یه نام تجاریه و شرکت یه کمپانیه این دو با همدیگه فرق دارن.
۲-۲-۱۱-۶-۱۰- قانون شکل: یه آرم تجاری باید به گونه ای طراحی شده باشه که هردو چشم بیننده رو به خود جلب کنه.
۲-۲-۱۱-۶-۱۰-قانون رنگ: یه نام تجاری باید رنگ مخالف حریف اصلی خود رو انتخاب کنه.
۲-۲-۱۱-۶-۱۲- قانون حد و مرز: هیچ مانعی بر سر راه یه نام تجاری جهانی وجود نداره و نباید با هیچ حد و مرزی روبرو شد (فرامرز, ۱۳۸۹).
[۱] David O.jilo
[۲] Aker
[۳] Company