هیوندای ایرادات ایمنی سانتافه را حل کرد؛ درخشش مدل ۲۰۱۷ در تست تصادف IIHS [تماشا کنید]

نوامبر 15, 2019 0 By edame

هیوندای سانتافه یکی از موفق ترین اجناس هیوندای در بازارهای جهانیست که از نسل دوم وارد ایران هم شده. این شاسی بلند قشنگتر با دو نسلی که در ایران حضور داشته، به محبوبیت خیلی بالایی دست یافته و از گزینه های پرطرفدار در میان SUVای شهری هستش.

نسل جدید این خودرو در بازار کشورمون بر خلاف مدل قبلی با موتور شش سیلندر ارائه نمی شه (به دلیل قانون منع واردات خودروهای لوکس با موتورهای بیشتر از ۲٫۵ لیتر) و از یه موتور ۲٫۴ لیتری با قدرت حدودی ۱۸۵ اسب بخار سود می بره که تناسب چندانی با بدنه بزرگ و سنگین وزن سانتافه جدید نداره.

با این وجود سانتافه نسل سوم در بازار کشورمون فروشی کم مثل رو تجربه کرده و بر خلاف قیمت تقریبا زیادش (بین ۱۷۰ الی ۲۱۰ میلیون تومن بسته به سطح لوازم، مدل و گارانتی) موفق تر از بقیه SUVای موجود در بازار مثل تویوتا RAV4، کیا سورنتو و هوندا CRV ظاهر شده.

هیوندای سانتافه نسل دوم مدل ۲۰۱۰

نسل سوم این شاسی بلند کره ای که از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار داره، با زبون طراحی جدید هیوندای همگرایی بیشتری پیدا کرده و نسبت به نسل قبلی مجهزتر و ایمن تر شده.

در سالهای گذشته کره ایا روی ارتقای ایمنی اجناس خود سرمایه گذاریای زیادی انجام دادن؛ نتیجه اینکه خودروهای تولیدی این کشور حالا بهترین امتیازها رو در تستای تصادف کسب کرده و شونِه به شونِه خودروسازان بزرگ حرکت می کنن.

کارکرد هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ در تست تصادف موسسه IIHS که جزییات اون تازگیا منتشر شده مهر تایید دیگری بر این مدعاست.

هیوندای سانتافه نسل سوم مدل ۲۰۱۷

یکی از نقاط ضعف سانتافه نسل سوم که بین سالای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تولید شده، کارکرد نه عالی اون در تست تصادف برخورد لبه جلویی با مانع (small overlap crash test) بود.

در نسخه فیس لیفت ۲۰۱۷ هیوندای این مشکل رو به بهترین شکل برطرف کرده؛ طوری که در تست انجام شده به وسیله موسسه IIHS سانتافه دارای امتیاز "خوب" شده. این در حالیه که مدلای قبلی امتیاز سوال برانگیز "دست کم" (marginal) رو کسب کرده بودن.

کابین نسخه های اولیه سانتافه نسل سوم در این تست تصادف مقاومت خیلی خوبی از خود نشون نداده و حدود ۱۰ اینچ (حدود ۲۵ سانتی متر) از قسمت لولای پایینی درها به سمت داخل تغییر شکل می داد.

هم اینکه سر آدمکا تماس مناسبی با ایربگا نداشت و ستون فرمون حدود ۵ اینچ (حدود ۱۲ سانتی متر) به سمت راست جابجا می شد.

هیوندای در سانتافه ۲۰۱۷ با تقویت سازه کابین، بازنگری در کمربند راننده و تقویت لولای در ایرادات قبلی رو رفع کرده، طوری که اندازه تغییر شکل کابین فقط به ۴ اینچ کاهش پیدا کرده.

با تغییرات انجام شده و کارکرد بی اشکال سانتافه در بقیه تستا، این شاسی بلند محبوب ایرانیان موفق به کسب بالاترین امتیاز ممکن یعنی Top Safety Pick Plus از موسسه IIHS شده.

البته نگفته نمونه که کارکرد چراغای استاندارد هالوژنی سانتافه با انتقاداتی همراه بوده؛ نوردهی این چراغا در مسیرهای مستقیم و سر پیچا خیلی کافی نبوده و در عین حال باعث اذیت رانندگان مقابل می شه.

البته در صورت انتخاب آپشن Tech package چراغای HID جانشین چراغای هالوژنی شده و مشکل نوردهی ناجور رو برطرف می کنن.

جالبه بدونین که تست تصادف اسمال اورلپ، به عنوان سخت گیرانه ترین تست تصادف جهان شناخته می شه. در این تست که فعلا فقط در آمریکا انجام می شه، تنها یه چهارم عرض خودرو با مانع درگیر شده و طبیعتا بیشترین آسیب به چرخ، گلگیر و ستون A وارد میاد.

این تست با هدف تصادفات گوشه به گوشه که شایع ترین نوع تصادف موقع رانندگی در جاده های دو بانده، طراحی شده.