کارکردهای برند-:پایان نامه درباره وفاداري به برند

دانلود پایان نامه

کارکردهای برند

2-1-13-1)  متمایز سازی

اکثر پژوهشگران بر این مطالب که برند عاملی قدرتمنددر متمایز سزی از سایرین است تاکید دارند و این متمایز سازی را یک استراتژی بازاریابی رقابتی بسیار مهم می‌دانند (بوهلل و همکاران، 2009). تمایز به این معنی است که یک شرکت با داشتن یک برند خود را در بازار رقابتی متمایز می‌کند و این تمایز به عنوان زیر ساخت و مبنای مهم بازاریابی به شمار می‌رود (قوامی، 1387).

 

2-1-13-2) اطمینان بخشی

زمانی که مصرف کنندگان از خصوصیات محصول اطمینان ندارند، شرکت ها از برند هاجهت اطمینان

بخشی درباره اعتبار و قابلیت اعتماد محصول استفاده می‌کنند در واقع طبق نظر موتمنی و شاهرخی (1998) برند متضمن این نکته است که محصولات نشانه‌هایی از کیفیت یکسان را ارائه نماید. پر واضح است داشتن مشتریان همیشگی و وفادار مستلزم وجود استاندارد درکیفیت و دیگر ویژگی‌های محصول است، این مهم جز از طریق وجود برندی شناخته شده که مورد وثوق مشتریان باشد ناممکن می‌نماید (كي فرزندي اصل،1391).

2-1-13-3) بخش بندی بازار

فایده خوب دیگربرند بخش بندی بازار است. شما مجبور نیستید برای مجموعه قشرهای مختلفی که در بازار هستند یک برند واحد داشته باشید بلکه، شرکت‌ها در قالب پورتفولیوی برند ضاهر می‌شوند. برندهای متفاوتی برای بخش های متفاوت بازار طراحی می‌شود لذا عملاً برند ابزاری می‌شود برای بخش بندی بازار (قوامی، 1387).

2-1-13-4) تشخیص خوب از بد

امروزه میزان تحول و نوآوری آن قدر زیاد است و تعداد پیام‌های تبلیغاتی که از رسانه‌های مختلف در جهت جلب توجه مصرف کنندگان نسبتبه نام‌های تجاری پخش می‌شود آن قدر سردرگم کننده است که به ابزاری نیاز داریم تا در تشخیص نمونه‌های خوب و بد به ما یاری  رسانده و بتوانیم راه‌های میان بری را بهسوی اهداف خود بیابیم. نام‌های تجاری بهمثابه راه‌های میان بر هستند. به عبارت دیگر مانندتابلوهای راهنمایی که در بازاری شلوغ و پر رفت و آمد، ویژگی‌های متمایز و ارزشمند را در مورد محصول رتبه بندی کرد و برای خریدار به نمایش می‌گذارند هر کدام از نام‌های تجاری مفاهیم عمیق و بنیادی را در بر دارند و این مفاهیم بسیار تأثیر گذار تر و فراتر از ویژگی‌های محصول یا خدمتی است که به مصرف‌کننده گان ارائه می‌شود (براون، 1386).

2-1-13-5) خلق مزیت رقابتی

یکی از سرمایه‌های معتبر هر شرکت برند معتبر آن است که سبب خلق مزیت های رقابتی می‌شود (جون و وک کوون و اه[1]،2007). برند باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌گردد. برند ها نشان دهنده میزان کیفیت و تعهد به خریدار می‌باشد که همانند ویژگی‌های خاص که مصرف کنندگان را تشویق به خرید محصولات دارای برند می‌نماید (لی و بک[2]، 2010).

2-1-13-6) کمک در انتخاب

در واقع برند، نشانه‌هایی از هسته محصول به مشتری می‌دهد و از مشتری و تولیدکننده در برابر رقبایی که تلاش دارند محصولاتی مشابه آنها تولید کنند و مشتری را به خرید محصولی که رغبتی به آن  ندارد وادار کنند محافظت می‌کند (گادسار[3]،  2008)

2-1-13-7) ارائه دهنده دوستی و رضایت

فواید روانشناسی برند، از فواید علمی محصول مهمتر است در بعضی موارد مصرف کنندگان ارتباط مهمی با برند، برقرار می‌کنند که منجر به دوستی و حق وابستگی می‌شود. از آنجایی که ارتباط برند با روح مصرف‌کننده از بین رفتنی نیست، ارزش نمادها و اسامی افزایش می‌یابد، نمادها و اسامی عاملی برای یادآوری خاطرات و احساسات مربوط به برند می‌شود. بنابراین برندها می‌تواند احساسات و رضایت شدیدی را بوجود آورد.

استراتژی برند هر شرکت از آن جهت مهم است که تأثیر قابل توجهی بر روی مسائل مالی شرکت و نحوه انجام فعالیت های بازاریابی آن دارد (جون و وک کوون و اه، 2007)

[1]-Joon wuk kwun &oh

[2]– Lee & back

[3]– ghodeswar

دانلود پایان نامه