• با این ویتامینا و مواد معدنی استرس و استرس تون رو کم کنین
  • علائم کمبود ویتامین در صورت شما
  • کینوا چیه؛ ۱۰ خاصیت این خوراکی پر از پروتئین

رابطه بین غذا و حال افراد چیه؟

میشه موارد خیلی زیادی رو مثال زد که نشون می ده بین خوردن غذا و ایجاد وخو رابطه مستقیمی هست. مثلا اگه به رفتارهای کسی که رژیم غذایی لاغری گرفته توجه کرده باشین متوجه کج خلقیا و تحریک پذیری بیشتر اون فرد به دلیل احساس گرسنگی دائمی اون می شید. تحقیقات علمی نشون می ده که غذاهای شیرین دلیلی واسه زودرنجی و بدرفتاری در کودکان با استعداد بیش فعالی هستن یا حتی میشه استفاده کارکنان رو با اضافه کردن یک بین وعده ی عصرانه بالا برد. شاید بگید که غذاها فقط اثر دارونما دارن، اما دلایل محکمی از اثر مستقیم و سریع غذا بر واکنشا و فعالیت مغز هست.

غذاهایی که روزانه مصرف می کنیم، به طور خاص روی فعالیت شیمیایی و فیزیولوژیکی ذهن و بدن ما تأثیرگذار خواهند بود و این موضوع با نحوه ی درک محیط دور و واکنش به اون رابطه مستقیمی داره. واسه جواب به سؤال « غذاها می تونن حال ما رو بهتر کنن» این نوشته رو تا انتها بخونین.

رژیم غذایی در درمان مریضیای روحی مؤثره؟

مریضی افسردگی در این زمان بیشتر از هر زمان دیگر، افراد بیشتری رو به خود گرفتار می کنه. گفته می شه در کشور آمریکا حدود ۱۹ میلیون نفر به افسردگی گرفتار هستن. این مریضی به دلیل نامتعادلی هورمونای شیمیایی در مغزه که میشه دلیل اونو در تغییر ذائقه ی غذایی و سبک زندگی مردم آمریکا در ده های گذشته دونست.

در درمان مریضی اوتیسم هم که با کارکرد و فعالیتای شیمیایی مغز آدم رابطه ویژه ای داره، پزشکان تغییر در رژیم غذایی رو به بیماران پیشنهاد می کنن. با کمی جست وجو درمی یابیم که مریضیای زیادی وجود دارن که در مراحل درمان اونا از رژیم غذایی هم کمک گرفته می شه.



آلرژی غذایی و واکنش بدن

تا اینجا دونستیم که در درمان مریضیا میشه از مواد غذایی کمک گرفت؛ بیایید کمی به شکل خاص تر موضوع رو بررسی کنیم. تابه حال فکر کردین که چرا یه سری از آدما به بعضی غذاها آلرژی دارن و درصورت مصرف ماده غذایی خاصی دچار حساسیتای مختلفی می شن؟ مغز فردی با آلرژی غذایی چیجوری عمل می کنه؟ ارتباطی بین حال افراد و آلرژی غذایی هست؟ تحقیقات زیادی نشون داده که علائمی مثل احساس خارش در گلو، کهیر زدن، دردهای شکمی و سردردها به دلیل آلرژیای غذاییه.

مطلب مشابه :  آلودگی هوا "

وقتی که شما آلرژی غذایی دارین، درصورت استفاده از ماده غذایی که به اون حساسیت دارین، بدن شما اونو پس می زنه و شروع به جنگ با اون می کنه. این واکنشا مستقیما به وسیله فعالیتای شیمیایی مغز و ترشح هورمونا و انتقال دهندهای عصبی صادر می شه. دلایل نشون داده در مواردی که آلرژی غذایی وجود داشته باشه، حال افراد می تونه تغییر کنه و همونجوریکه حالت روانی از ثبات خود خارج می شه، واکنشای افراد پیش بینی نمی شه.

اینجا باید به مریضیایی هم اشاره کنیم که به دلیل ذائقه ی غذایی نادرست هستن. بیماران سلیک یا کسائی که مشکل خودایمنی روده ی باریک دارن، دلیل مریضی اونا که به دلیل مصرف پروتئین گلوتنه به مدت طولانی تشخیص داده نمی شه. مصرف پروتئین گلوتن در این افراد باعث کاهش آستانه ی تحمل، عصبانیت و زودرنجی بیشتر در اونا می شه که بیشتر این رفتارها رو میشه با مصرف لبنیات در کودکان مشاهده کرد.

جالبه بدونین در خیلی از کشورها استفاده از رنگای خوراکی به دلیل آسیبایی که واسه ذهن کودکان دارن، ممنوع اعلام شده.

کسائی که آلرژی مواد غذایی دارن، باید به نشونه های آلرژی خود توجه کنن و در مصرف مواد غذایی، این حساسیتا رو درنظر بگیرن. اگه این افراد ماده غذایی یا گروهی از مواد غذایی رو از رژیم غذایی خود حذف کنن، شاید دچار نوسان در حالات روحی می شن.



نقش هورمونا در ایجاد حال خوب

مغز آدم پیچیده ترین و پرکارترین عضو بدنه که همیشه در حال فعالیته؛ حتی وقتی خوابیده ایم. واسه همین چیزی که می خوریم، مستقیما روی کارکرد مغزی و رفتار ما موثر هستش که به اون حال روحی و ایجاد و خو می گیم.

هورمون سرتونین به عنوان انتقال دهنده ی عصبی مسئولیت تنظیم چیزایی مثل اشتها، حالت روحی، خواب و کنترل درد رو داره. جالبه بدونین که تموم هورمون سرتونین بدن در دستگاه گوارش و معده ترشح می شه و تعجبی نداره که رژیم غذایی شما نقش مؤثری در تولید و ترشح اون داشته باشه.

مطلب مشابه :  آشنایی با ورزش پیلاتس و فواید اون

هورمون آدنوزین یکی دیگر از انتقال دهندهای عصبی در مغزه که به عنوان افسرده کننده طبیعی عمل می کنه. در طرف دیگر، کافئین به عنوان مسدودکننده تولید این هورمون، مانع از پیشرفت افسردگی در افراد می شه. پس تا به الان متوجه شدین که مواد غذایی با ایجاد و خوی شما رابطه مستقیمی دارن.

چه غذاهایی حال ما رو بهتر می کنن؟

موز

این میوه مغذی غنی از تریپتوفانه. تریپتوفان ماده ای شیمیاییه که به سرتونین تبدیل می شه. از همه مهم تر اینکه به محض مصرف موز، تریپتوفان در معده به سرتونین تبدیل می شه و شما همیشه می تونین با مصرف موز در رژیم غذایی خود احساس خوشحالی و آرامش رو به دست آورید.



ماهی سالمون

ماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا۳ه؛ به ویژه اسیدی به نام EPA. تحقیقات علمی نشون داده که این اسید چرب امگا۳ باعث تقویت مغز شما و کاهش افسردگی می شه.



شکلات تلخ

شکلات تلخ خواص زیادی داره. خوردن شکلات تلخ شک نداشته باشین در بهبود ایجاد وخوی شما مؤثره. این ماده غذایی باعث تولید هورمون اندورفینا می شه؛ اندورفین هورمونیه که احساس لذت رو به ارمغان میاره.

بلوبری و شاه توت

هر دوی این توتا غنی از آنتی اکسیدان هستن که به تولید هورمون دوپامین به مغز کمک می کنن. دوپامین نقش مهمی در حافظه و بهبود ایجاد وخو داره.

تخم مرغ

تخم مرغ، یک منبع پروتئین با ارزش غذایی بالاست که هم در حفظ قند خون بدن شما کمک می کنه و هم باعث آرامش و بهبود ایجاد و خوی شما می شه.

ماست یونانی

این ماده غذایی پر از کلسیمه که در بهبود ایجاد وخو به شکل شگفت آوری عمل می کنه. هنگامی که بدن شما دارای مقدار مناسب کلسیم باشه، واسه مغز شما پیامی ارسال می شه تا انتقال دهندهای عصبی احساس خوشی آزاد کنن. بی سطح مناسب کلسیم، بیشتر افسردگی و استرس زیاد میشه.

حالا با خوندن این مطلب دونستید که واسه خرید یک بین وعده چه مواد غذایی ای چهره شما رو خوشحال تر و حال وهوای شما رو بهتر می کنن.



دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید