Skip to main content

پرواز یه هواپیما به گوشه ای از فضا معمولاً با یه موتور جت، باکی بزرگ و پر از سوخت، مقدار زیادی نویز و یه خلبان با امکانات لازم واسه رسیدن به ستارگان شدنیه. اما بعضی از عاملای این معادله تغییر کردن. در هفته گذشته، هواپیمای آزمایشی ایرباس با نام «پرلان میشن ۲» (Airbus Perlan Mission II) تونست با سوار شدن بی سروصدا بر امواج فشاری اتمسفر به نقطه ای مشابه برسه. و البته به راه خود ادامه داده و رکورد پرواز آدم با یه وسیله بالدار رو شکسته و به ارتفاع بیشتر از ۷۶٫۰۰۰ پا برسه.

این موفقیت بزرگ بدین معناست که هواپیمای نامبرده از خط موسوم به «خط آرمسترانگ» (Armstrong Line) عبور کرده- خط آرمسترانگ نقطه ای در اتمسفره که بالاتر از اون خون بدن آدم به جوش میاد مگه اینکه با تکنولوژیای پیشرفته از اون در برابر اینجور مشکل کشنده ای مراقبت کرد.
این موفقیت بزرگ که در حساب توییتری Perlan 2 مشخص شده تنها چند روز پس از پرواز آزمایشی جیم پین (خلبان ارشد) و مورگان سندرکاک (کمک خلبان) به ارتفاع ۶۲٫۰۰۰ پایی و یه سال پس از عبور از ارتفاع ۵۲٫۲۲۱ پایی در همون منطقه، اتفاق می افته.

رسیدن به غیرممکن

این تیم دو نفره از یه سیستم تنفسی منحصر بفرد مدار بسته واسه کاهش مقدار اکسیژن لازم واسه حمل کردن استفاده کردن. کامل اندرز؛ مدیر ایرباس و اسپانسر این پروژه اینجور میگه:” پروژه پرلان به چیزی دست یافته که ً دست نیافتنی بود، و پشتیبانی ما از این تلاش پیامی واسه کارکنان، پشتیبانی کنندگان و رقبای ما میشه که ما به چیزی غیر از عجیب بودن راضی نمی شیم”. هواپیمای Perlan 2  که در اوریگون ساخته شده دارای طول بال ۸۴ فوت (۲۵٫۶ متر) و وزن ۱٫۸۰۰ پوند (۸۱۶٫۵ کیلوگرم) است.

پین و سندرکوک تازگیاً به کار گیری یه هواپیمای با توانایی پرواز در ارتفاع بالا به مانند یه گلایدر رو به پرواز با یه نسخه معمولی ترجیح داده و به ارتفاعات بسیار بالاتری رسیدن. این گلایدر از تغییرات فشاری اتمسفر ایجاد شده در اثر گردابای قطبی و پدیده جوی مربوط به اون به نام «جت شب قطبی استراتوسفری» (stratospheric polar night jet) واسه بالا و بالاتر رفتن استفاده می کنه.
این حالت فقط در نقاط مشخص و معدودی در جهان ممکنه که یه مورد اون در منطقه ای در نزدیک الکالافاته در کوه های آند اتفاق میفته.

نوشته دیگر :   گالری گردی با روزیاتو در عصر مشروطه

پرواز به ارتفاعات بسیار بالا

هواپیمای Perlan 2 واسه رفتن به ارتفاع ۹۰٫۰۰۰ پایی طراحی شده بود. تیم پروازی این هواپیما می خوان که تا اواسط سپتامبر ۲۰۱۸ به ازتفاعات بالاتری در آرژانتین برسن. در حالی که هواپیمای Perlan 2 در اینجور ارتفاعی به بیشترین حد سرعت ۲۸۰ مایل بر ساعت (۴۴۸ کیلومتر بر ساعت) می رسه اما نمایشگر سرعت پروازی گلایدر تنها سرعت ۴۱ مایل بر ساعت (۶۵٫۶ کیلومتر بر ساعت) رو نشون میده که این موضوع از هوای بسیار رقیق در اینجور ارتفاعی ناشی می شه.

خلبان پین قبلاً در مصاحبه ای با سی ان ان در این باره اینجور گفته بود:” در اینجور ارتفاعی، ستاره ها حتی در طول روز هم قابل رویت هستن. با اطمینان میشه گفت که بسیار باحال و سرگرم کننده میشه”. دو صندلی که در کابین بسیار فشرده این گلایدر ساخته شدن به اندازه یه صندلی راحتی واسه لم دادن هستن. پین در این باره اضافه می کنه:” بسیار راحته. وقتی در ماموریتای پروازی اینجور طولانی هستین همیشه در حال تحلیل اتفاقات دور و برتون هستین: شرایط جوی، جریانات باد، موقعیت کنترل ترافیک هوایی و چیزای دیگه ای به جز اینا، از این رو زمان به سرعت میگذره”.

لوازم علمی که روی این گلایدر نصب شدن داده های زیادی رو واسه مطالعه شرایط آب و هوایی و پدیده های اتمسفری جمع آوری می کنن که مهندسان می تونن از اونا واسه علم اندوزی بیشتر در مورد کارکرد هواپیماهای در هوای بسیار رقیق استفاده کنن.

پرنده بزرگ جدید روسیه به نام «هیولای اورلان» با توانایی پرواز از روی دریا

غولای ماشینی پرنده: با بزرگ ترین لوازم پروازی ساخت بشر آشنا شید

قطار پرنده؛ پروژه جاه طلبانه چینیا واسه جابجایی مسافران با سرعت ۴٫۰۰۰ کیلومتر در ساعت

با ۵ مورد از سری ترین پرنده های پیشرفته نظامی چند سال گذشته جهان آشنا شید