Skip to main content

تنگه کریان قشم رو باید یکی از دیدنی ترین تنگه های ایران دونست. این فقط تنگه هرمز نیس که به عنوان هدف دار ترین تنگه جهان هر روز در اخبار ایران و جهان به گوش می رسه. تنگه کریان در قشم همیشه قشنگتر، جاییه که در نیمه دوم سال به دلیل هوای مطلوب، مورد استفاده گردشگران قرار میگیره و یکی از جاذبه های دیدنی جزیره قشم هستش.
تنگه ای در دل کوه های دولاب، جایی که یادآور تنگه چاه کوه و دره ستارگانه و قدمتی تاریخی داشته و از زمانای خیلی دور واسه تامین آب شیرین اهالی منطقه استفاده می شد.
گزارش امروز سرویس گردشگری ما شما رو به تنگه کریان می بره. با ما همراه باشین و اگه به این منطقه سفر کردین، دیدگاه های خود رو از راه کامنت در اختیار ما بذارین.

در کوه های دولاب قشم که پستی و بلندیای اون، جشنواره ای از اشکال هندسی جذاب و هیجان انگیز و لوکیشن فوق العاده ای واسه عکاسان اماتور و حرفه ای خلق کرده و دست نقاش زبردست طبیعت رو بر ما عیان می کنه، تنگه ای به نام کریان هست که پس از بارندگیای فصلی، زیباییای توصیف ناپذیر داره.
بدلیل آبگرفتگی چاله های این دره و ارتفاع از سطح زمین، نسیم همیشه خنکی در اون می وزد که روباهان و پرندگان رو معمولا به این منطقه می بره. چاله هایی که در نگهداری آب و تغذیه سفره های زمینی اهمیت فراوون واسه منطقه خشک قشم داره.

صحبت از دولاب شد.
دولاب در واقع کمدهای دیواری بود که قدیمیا واسه نگهداری اجناس غذایی و ظروف در دل دیوار اونو احداث می کردن. دولاب و سردآب بخشی از سبک زندگی ایرانیان در خونهای تاریخیه. اما دولاب در قشم، نام یه روستای دیدنیه.

روستای دولایی جایی که تنگه کریان در اون واقع شده دهاتی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایرانه و در شرق باسعیدو قرار داره.
دلیل نام این داهات رو محتمل به دلیل وجود چاه‌های آب شیرین در این منطقه در زمان گذشته می‌دانند که آب اونو با دولاب به سطح زمین انتقال می‌دانند. امروزه هم از این روش واسه تأمین آب بخش ‌هایی از جزیره قشم استفاده می‌کنن. این داهات در دهستان دولاب قرار داره و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت اون ۱٬۱۲۵ نفر بوده ‌است.

نکته ای که در سفر به این منطقه قشم باید در نظر داشته باشین اون هستش که در تنگه کریان جزیره قشم، صنایع دستی جذاب و کمتر شنیده شده و دیده شده ای به نام گرگور هست که وسیله ماهی گیری مردمون خونگرم و مهمون نواز منطقه هستش.
گرگورسازی در واقع از صنایع دستی قدیمی منطقه بوده که بازم رواج داره.
گرگور در واقع تلهای سیمی و نیم دایره شکل بزرگه که وسیله شکار ماهیا کف زی بوده و ابزاری واسه درآمد زایی و ممر درآمد اهالی کم منطقه حساب می شه.
علاوه بر گرگورسازی، میشه به هنرهای معروف خطه جنوب مثل حصیربافی و گل دوزی و کوزه گری اشاره کرد.

نوشته دیگر :   وقتی از اوتیسم حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

شهرستان قشم تونسته به خودکفایی برسه و از مکانای زیر کشت اون میشه رمکان، توریان، کوشه، کاروان، دیرستان رو نام برد. البته آبیاری قطره ای و پیشرفت گردشگری پایدار در جزیره قشم که پر از ژئوپارکای فوق العاده در خاورمیانه س، میشه پیشرفت توریسم رو واسه ایران عزیز به ارمغان آورد. خلاصه تنگه کریان قشم و جزیره قشم در ۱۲ ماه سال میتونه منبع فرصت آفرینی هم واسه روستاگردان و هم واسه طبیعت گردان باشه.

نکته دیگری که در سفر به تنگه کریان باید در نظر داشته باشین و این موضوع باحال واسه دانشجویان و علم آموختگان محیط زیست و مهندسی مکانیک و آب و عمرانه، بحث ذخیره آب و تامین آب شیرینه. تنگه چاهکوه قشم این روزا ماموریت نگهداری آب باران و تامین بخشی از آب منطقه رو واسه دامداری رو دوش داره. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های بی نظیریه که در جزیره قشم قرار داره و دارای صخره ها و تندیس هاییه که به صورت طبیعی و در اثر گذشت زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفتن.

واسه تماشای هر کدوم از این صخره ها می تونین ساعتا زمان بذارین، اگه به تماشای ستارگان در شب هم علاقمند هستین، می تونین به تماشای آسمون اون در شب وایسید و به شمارش ستارگانی که در آسمون عالی قشم میشه دیدشون، بشینین. عمق این دره حدود ۱۰۰ متره و دنیای جدیدی رو به روی شما می گشاید طوریکه فکر می کنین به سرزمین دیگری وارد شدین.

در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده چون که آب در گذشته های دور تقدس خاصی واسه گذشتگان ما داشته و این دره محلی واسه ذخیره آب بوده.
البته شاید بشه هنوزم پاکی رو در این مکان جستجو کرد چون که قدرت پروردگار در جای جای اون خودنمایی می کنه.
تورهایی واسه بازدید تنگه کریان و تنگه چاهکوه قشم هست که می تونین از بلدهای راه و تور لیدرهای حرفه ای واسه سفر به این نقطه استفاده کنین.

 سفر به قشم رو یادتون نره. قشم، مقصد فرصت آفرین واسه سرمایه گذاری صنعت توریسمه و واسه گردشگری سلامت و گردشگری دهاتی پیشنهاد می شه.
با امید به اینکه سازمان گردشگری ایران واسه جلوگیری از مهاجرت داخلی این استان تلاش کنه.